Balans

Balans inom komposition handlar om hur alla objekt som är med i bilden förhållersig till varandra, man kan faktiskt säga att allt som finns med på bilden haren viss vikt, det är som att din hjärna analyserar bildens innehåll och bestämmervad det är som väger mest, det vill säga vad som är mest framträdande, vikten kan bero på många olika saker som hur stort objektet är, vilken färg det har och var i bilden objektet befinner sig, inom bildkomposition så pratar vi om två olika sorters balans, symmetrisk och assymetrisk, jag ska snart att berätta mer om dem, men först ett par ord om det <i>allra</i> viktigaste för en välbalanserad bild. Vad är det Filip? – Är det den raka horisonten? – Det <i>är</i> den raka horisonten, det är det allra viktigaste,

– Om det inte är så att du medvetet valt att göra horisonten sned för att medvetetskapa en dynamisk obalans, när vi ändå har den här bilden på den raka vägen uppe, vänta lite, jag ska ta bort den sneda,

– Ja, det kan jag göra. Som jag berättade tidigare så är symmetri det allra enklaste sättet för att uppnåultimat balans i en bild, du får det genom att låta varje sida av bilden

som lika tunga i bilden. Du ser att det inte är nån supersymmetrisk bild, som det var i exemplet med vägen, men balansen i bilden är fortfarande symmetrisk, det här kan bli oerhört läckra bilder för symmetri tilltalar oss ju verkligen, men det finns också en risk för att den här typen av bilder upplevs somlite för statiska och lite tråkiga. – Och då har vi motsatsen till den symmetriska balansen, alltså assymetrisk balans, den kan vara lite klurigare att få till, men jag tycker ofta att det blir lite mer spännande, assymetrisk balans är, till skillnad från den symmetriska där varje sida är somen spegelbild av den andra, uppbyggd av bildområden som är olika i storlek, form, vikt och placering, här uppnås balansen genom att objekten väger upp varandra,

– Mm, den här modellen med stor förgrund och annat blickfång i bakgrunden, det är ett vanligt recept som funkar på många olika typer av bilder,

en obalanserad bild uppfattas alltså som om den lutar åt ena eller andra hållet,

Det här med balans är en sån där jobbig öva-upp-din-magkänsla-grej tycker jag, det finns inga exakta linjer eller förhållanden att kalibrera dig efter, utan du får helt enkelt gå på känn och öva upp din känslaoch ditt ögonmått för just det här. – Ja, det går ju att öva upp på vad som helst, ta till exempel två grön äpplen och fota dem först med symetrisk balans ochflytta sen det ena äpplet så att det placeras lite längre fram, försök att hitta en punkt där du tycker att bilden får en balans, men nu med en assymetrisk sådan, du kan också testa att byta ut ettav dina gröna äpplen mot ett rött, hur påverkar det balansen.