Omslagsbild till kursen Förstå nycketal och KPI:er

Förstå nyckeltal och KPI:er

376 medlemmar
har sett kursen

OKR, ROI och CPC. Begreppen är många. Det de har gemensamt är att de hjälper dig att mäta effekten av din kommunikation. David Blomgren reder ut alla begrepp och guidar dig till att effektivt kunna mäta resultatet av er kommunikation.

  • 18 korta och effektiva avsnitt
  • Gå kursen i din egen takt
  • Repetera så ofta du vill
  • 55min
  • Släpptes maj 2022
Provtitta

Börja kursen idag

Pris & Köp ›

450 kr/mån (betalas årsvis) för alla kurser

Så funkar det

Du får Sveriges största kursutbud om digitala verktyg för dagens jobb. Alltid där när jobbet kräver nya kunskaper.

500 onlinekurser
Nya kurser varje vecka
Lärorika medlemsbrev
Bemannad hjälp och råd om teknik
Alltid tillgängligt

4.9 i betyg av 1719 omdömen

Så börjar du jobba datadrivet

Nyckeltal, KPI:er, OKR, ROI och CPC. Begreppen är många och kan upplevas som krångliga.

Det de har gemensamt är att de hjälper dig att mäta effekten av din kommunikation.

Därför är det viktigt att mäta

Mätning skapar insikter om hur dina kommunikationsinsatser ska prioriteras framöver. Den data som du samlar in kan användas för att utvärdera olika typer av budskap och kanaler så att du kan arbeta ännu mer kostnadseffektivt.

Mätningen gör dig även säkrare när du planerar en kampanj och ger dig statistik att presentera för arbetsgivare och kollegor.

Mät i olika kanaler

När du mäter effekten av din kommunikation i olika kanaler kommer det bli mycket tydligare vilka målgrupper som du når och inte når. All den här datan är ovärderlig och kan även användas i andra sammanhang, exempelvis när du utvecklar dina produkter eller tjänster.

Om kursen Förstå nyckeltal och KPI:er

I den här kursen reder David Blomgren ut alla begrepp och förkortningar och guidar dig till att effektivt kunna mäta resultatet av er kommunikation.

Du lär dig hur du gör för att mäta både på kort och lång sikt, vad som är bra och dåliga indikatorer och får tips för att arbeta datadrivet.

Efter den här kursen berättar du för dina kollegor vad som fungerar och inte fungerar i er kommunikation och vad ni behöver göra för förbättringar.

”Att mäta och analysera din kommunikation är ingen engångsgrej, utan ett löpande arbete under lång tid.”

David lär dig: 

  • Varför det är viktigt att mäta.
  • Om du ska mäta på kort eller lång sikt.
  • Vanliga nyckeltal och KPI:er du ska hålla koll på och vilken information de ger dig om din kommunikation.
  • Vad som är bra och dåliga indikatorer.
  • Ramverket OKR och hur du arbetar med det.
  • Ramverket Kundresan och hur du skapar din egen kundresa.
  • Tips för att du ska arbeta datadrivet.

Om David Blomgren 

David Blomgren är kommunikationsstrateg och expert på Google. Han har flera olika typer av certifikat inom både sökordsmarknadsföring och webbanalys från Google själva.

David har erfarenhet av att planera, genomföra och utvärdera både större och mindre kampanjer i både sociala medier och på Google. I sina kurser på Moderskeppet gör han det komplexa begripligt!

Om David Blomgren

Med Google som verktyg och nyfikenhet som drivkraft utvidgar marknadsföraren David Blomgren din verktygslåda inom digital marknadsföring.

David Blomgren

David Blomgren

Provavsnitt

Välkommen!

Välkommen!

01:04

Därför är det viktigt att mäta

Därför är det viktigt att mäta

03:17

Sagt om kursen

Vad några av våra 20 000 medlemmar säger om den här kursen

Jag tyckte kursen var bra, enkel att förstå och hänga med i. Informativ, tydlig och lärorik.

Julia Josefsson

Kursinnehåll

Vad du lär dig i kursens sex kapitel

1

Introduktion

  • Välkommen!
  • Därför är det viktigt att mäta
  • Viktiga begrepp
  • Mäta på kort eller lång sikt
2

Indikatorer

  • Definitionen av en indikator
  • Bra och dåliga indikatorer
  • Vanliga indikatorer
3

Lång sikt

  • Ramverket OKR
  • Välj mission
  • Välj mål
  • Välj indikatorer
4

Kort sikt

  • Ramverket kundresan
  • Skapa en egen kundresa
  • Kundresan i verkligheten
5

Arbeta datadrivet

  • Hämta data från olika källor
  • Tips för att arbeta datadrivet
6

Avslutning

  • Kom igång
  • Sammanfattning

Vanliga frågor om Moderskeppet

Är Moderskeppet en prenumeration?

Ja, vi kallar det medlemskap. Du betalar ett månads- eller årspris och kan se alla kurser, så ofta du vill.

Är inte Moderskeppet om foto?

2005 startade Moderskeppet som utbildare i foto. Många, många, många har lärt sig fotografera och bildredigera av oss. För varje år har sajten vuxit med fler ämnen och kurser. Det du minns finns numera på sajten Foto. Alla fotokurser ingår även i ett komplett medlemskap på Moderskeppet.

Kan jag se alla kurser när jag vill?

Ja. dygnet runt och på valfri enhet, även mobilen. Vik en timme på jobbet. Eller stjäl en timme fritid, för det är okej att vara ambitiös med kunskap.

Finns det en komplett lista på kurser?

Ja, vi har ett sökbart Bibliotek med alla kurser. Det är många…

Får jag hjälp och lärarkontakt?

Vi har en mejlbaserad hjälp & råd bemannad av våra lärare. De tar emot (och svarar alltid på) dina frågor.

Medlemskap

Vad kostar Moderskeppet?

Moderskeppet kostar 750 kronor per månad, eller 450 kronor per månad med årsbetalning. Exklusive 6% moms eftersom vi är en e-publikation.

Kan jag köpa bara en kurs?

Nej, Moderskeppet har 500 onlinekurser. Allt är samlat i ett medlemskap.

Är det bindningstid?

Det är ingen bindningstid. Du kan avsluta medlemskapet när du vill med ett knapptryck. Du har tillgång till kurserna återstående tiden du betalat för. Medlemskapet rullar på och betalning sker automatiskt om du inte avbryter.

Kan jag ångra mitt köp?

Ja, du får pengarna tillbaka i 60 dagar om du inte är nöjd.

4.9

i betyg av 1719 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet. Om Moderskeppet

Vi hjälper gärna till

Alltid människor i andra änden. Och vi svarar på alla mejl. Har du frågor? Kontakta oss