Så börjar du jobba datadrivet
Nyckeltal, KPI:er, OKR, ROI och CPC. Begreppen är många och kan upplevas som krångliga.
Det de har gemensamt är att de hjälper dig att mäta effekten av din kommunikation.
Därför är det viktigt att mäta
Mätning skapar insikter om hur dina kommunikationsinsatser ska prioriteras framöver. Den data som du samlar in kan användas för att utvärdera olika typer av budskap och kanaler så att du kan arbeta ännu mer kostnadseffektivt.
Mätningen gör dig även säkrare när du planerar en kampanj och ger dig statistik att presentera för arbetsgivare och kollegor.
Mät i olika kanaler
När du mäter effekten av din kommunikation i olika kanaler kommer det bli mycket tydligare vilka målgrupper som du når och inte når. All den här datan är ovärderlig och kan även användas i andra sammanhang, exempelvis när du utvecklar dina produkter eller tjänster.
Om kursen Förstå nyckeltal och KPI:er
I den här kursen reder David Blomgren ut alla begrepp och förkortningar och guidar dig till att effektivt kunna mäta resultatet av er kommunikation.
Du lär dig hur du gör för att mäta både på kort och lång sikt, vad som är bra och dåliga indikatorer och får tips för att arbeta datadrivet.
Efter den här kursen berättar du för dina kollegor vad som fungerar och inte fungerar i er kommunikation och vad ni behöver göra för förbättringar.
”Att mäta och analysera din kommunikation är ingen engångsgrej, utan ett löpande arbete under lång tid.”
David lär dig:
- Varför det är viktigt att mäta.
- Om du ska mäta på kort eller lång sikt.
- Vanliga nyckeltal och KPI:er du ska hålla koll på och vilken information de ger dig om din kommunikation.
- Vad som är bra och dåliga indikatorer.
- Ramverket OKR och hur du arbetar med det.
- Ramverket Kundresan och hur du skapar din egen kundresa.
- Tips för att du ska arbeta datadrivet.
Om David Blomgren
David Blomgren är kommunikationsstrateg och expert på Google. Han har flera olika typer av certifikat inom både sökordsmarknadsföring och webbanalys från Google själva.
David har erfarenhet av att planera, genomföra och utvärdera både större och mindre kampanjer i både sociala medier och på Google. I sina kurser på Moderskeppet gör han det komplexa begripligt!
Om David Blomgren
Med Google som verktyg och nyfikenhet som drivkraft utvidgar marknadsföraren David Blomgren din verktygslåda inom digital marknadsföring.
David Blomgren
Fler kurser av David