Oroa dig inte – men var medveten
GDPR trädde ikraft 25 maj 2018 och reglerar hur dina och mina personuppgifter ska hanteras av andra. Och som fotograf och egen företagare måste du ha koll på hur du hanterar andras personuppgifter.
Kanske har du ett kundregister med namn, adress och mailadress till dina kunder. Du måste då ha ett godkännande av kunden för att få lagra uppgifterna.
Man kan välja att se GDPR som ett hot eller en möjlighet.
Det som är intressant är att också foton på en person betraktas som en personuppgift. Men om du kan hävda journalistiskt eller konstnärligt syfte med din bild så omfattas den inte av GDPR. Och Thomas Riesler menar att det gäller för ganska många bilder, eftersom du nästan alltid gör ”konstnärliga” beaktanden gällande t.ex. ljussättning, komposition, bildbehandling osv.
Men även om din bild är undantagen från GDPR så är inte kundens övriga personuppgifter det. Du måste fortfarande ha ett godkännande för att lagra dem.
Låter det krångligt? Det är det inte, men du behöver sätta dig in i det viktigaste gällande GDPR.
En intervju med Thomas Riesler
I intervjun GDPR för fotografer förklarar juristen Thomas Riesler allt för dig. Han benar bland annat i:
- Vad är GDPR?
- I vilken utsträckning gäller GDPR dig som fotograf?
- Vad ska jag tänka på när jag hanterar mina kunders personuppgifter?
- Hur länge får jag lagra andras personuppgifter?
- Hur gör jag med mina gamla register och foton?
Thomas är juridisk rådgivare på Svenska Fotografers Förbund. För att känna dig trygg som fotograf och egen företagare ska du absolut titta på intervjun!
PS. Den höga bötessumman 20 miljoner euro gäller inte dig. Den riktar sig mot de stora drakarna Google, Facebook m.fl. Bötesbeloppet ska stå i proportion till omsättningen. Men om du har lite koll så slipper du allt det där!
Om Thomas Riesler
Thomas Riesler är jurist på PRV. Han har även arbetat aktivt med upphovsrätt inom både musik och fotografi under många år.
Thomas Riesler
Fler kurser av Thomas