Analysera besökarna på din webbplats
Google Analytics är världens mest kända webbanalysverktyg. Det är ett kraftfullt verktyg som mäter och får ut statistik om de som besöker din webbplats eller app. Och det är gratis.
Din lärare Fredrik Larsson är kommunikationschef och digital strateg. Han har stor erfarenhet av Google Analytics.
Genom att använda Google Analytics 4 (GA4) lär du dig mer om vilka besökarna är, varifrån de kommer och vad de gör på din sajt. Du blir helt enkelt en bättre marknadsförare och kommunikatör med Google Analytics.
Lär dig arbetsflödet i Google Analytics 4
Kursen tar avstamp i grundläggande tekniker och begrepp. För varje kapitel lär du dig att fördjupa dessa analyser mer och mer. Till sist kikar du över axeln på Fredrik när han syr ihop kunskaperna i sex olika case.
Du får ett arbetsflöde som du hela tiden återkommer till: Vad vet jag om mina besökare? Hur kom de hit? Vad gör de här?
Om kursen Google Analytics 4
Kursen lär dig grunderna i Google Analytics 4 och visar hur du kommer igång direkt. Du tar fram information och statistik som är intressant och relevant för just din verksamhet.
Efter kursen genomför du mer avancerade analyser. Nu kan du enkla tekniker som du använder direkt. Allt för att lära dig ännu mer om dina besökare.
Inga förkunskaper krävs
Oavsett om du varit inne och tittat runt lite i verktyget eller om det är helt nytt för dig kan du följa med i kursen.
Det är bra om du har ett Google-konto som du kan arbeta med, även om det inte är installerat på din egen sajt ännu. Fredrik visar hur du får tillgång till demodata att öva på.
Du lär dig
- ta fram demodata att öva på
- hitta i gränssnittet
- förstå grundläggande begrepp och fördjupade analyser
- analysera var besökarna kommer ifrån
- analysera vilka besökarna är
- analysera vad besökarna gör och hur de rör sig på din webbplats
- förstå segmentering, UTM-taggar, trattutforskning och kundvägsutforskning
- analysera engagemang, konvertering, landningssidor, återbesök och avbrottsfrekvenser
- använda färdiga rapportmallar och bygga egna rapporter.
Om Fredrik Larsson
Fredrik Larsson är kommunikationschef och digital strateg på Linköping Science Park. Han är expert på marknadsföring och har arbetat i många år med Google Analytics.
Här på Moderskeppet är Fredrik din lärare som hjälper dig att komma igång med Google Analytics och LinkedIn.
Fredrik Larsson
Digital strateg och kommunikationschef
Fler kurser av Fredrik