Använd hashtaggar som folk söker på

Huvudpoängen med hashtaggar är att andra Instagrammare ska kunna hitta fram tilldina bilder. Men det finns många taggar som det inte är särskilt logiskt att sökapå. Det är ju rimligt att personer som är intresserade av pärlplattor söker på"pärlplatta" exempelvis. Men det är inte logiskt att någon söker på "lekmedsonen" eller något sådant, så fokusera dina hashtaggar på sådant du gissar att folkkan söka på, om ditt mål är att nå ut till nya människor. Extremt breda hashtaggar är inte heller så effektiva i allmänhet. Om du har gjort en resa i USA och vill inspirera andra, så kan kanske #ArizonaRoadtrip vara en jättebra hashtag. Det är rimligt attandra som planerar en bilresa i just Arizona kan hitta fram till dig i jaktenpå inspiration. Men hashtaggen #travel är en gigantisk tagg som innehåller alltfrån semesterbilder till folk som åker tunnelbanan till jobbet. Oftast söker folk på mer specifika ämnen. Ägna en stund åt att fundera över om någonkommer att söka på hashtaggen du väljer. Sedan handlar det ju inte alltid omsökningar. Ibland klickar folk på en tagg som de hittar på en annan bild, men justom det är <i>logiskt</i> är ändå ett bra mått. Sedan använder vi hashtag också ibland, inte för att bli hittade utan bara förge mer information om bilden. Den här #lekmedsonen är exempel på det. Jag vill bara berätta för betraktaren att pärlplattan skapades när jag lekte medmin son. Det finns många stora, globala taggar som används på det här viset. Ett exempel är #nofilter som används när jag vill understryka att jag <i>inte</i> harredigerat bilden på något vis. Klassisk är solnedgångar där jag vill understryka atthimlen var så här fantastisk på riktigt! Det här är inte ett filter som förstärkerfärgerna. En annan sådan tagg är #tbt som betyder throw back thursday. Det var den amerikanska tidningen Sports Illustrated som 2006 börjadeposta gamla nostalgiska bilder på Nike-skor, tror jag att det var, i sinblogg på just torsdagar. Sedan blev det ett fenomen i sociala medier, så dentaggen understryker att den här bilden inte är en ny bild utan en gammalnostalgisk bild. Det finns flera sådana som bara vill säga något om själva bildensnarare än att den ska bli sökbar eller lättare att hitta fram till. I övrigt är nog <i>relevans</i> det viktigaste när du väljer taggar. Tagga med sådantsom faktiskt <i>beskriver</i> ditt motiv och avstå från fåniga generiska taggar som#amazingpicture, #greatphoto, #beautiful och liknande. Om det är taggar som hadefungerat på nästan vilken som helst av dina bilder så bör du troligen kluralite till. Jag själv är rätt dålig på det här. Många av taggarna jag använderär allmänna taggar som passar på de flesta resebilder, så jag ska också försöka blilite bättre på det här, tänkte jag. Som avslutning vill jag också nämnaett väldigt bra sätt att hitta nya taggar när din fantasi tryter och det är att kikapå <i>relaterade</i> taggar. När du klickar på en viss hashtag får du nämligen upp ettlitet fält med nära släktingar till den tagg du har klickat på. Där kan du letaoch göra lite research när du vill hitta nya taggar som kan passa dina inlägg.