Metoder för snabb och effektiv kommunikation
När en kris uppstår går informationen ut i vårt samhälle med blixtens hastighet genom sociala medier. Det kvittar hur stor eller liten krisen är. Snart vet alla.
Men är informationen rätt och riktig?
Du ska äga kommunikationen om krisen
Att kommunicera i en kris, tillhör själva krisen. Du som kommunikatör behöver vara snabb med kriskommunikationen. Den bild som skapas under de första timmarna efter att en krissituation uppstått, ger en helhetsbild av hela krisen. Den bilden är svår att ändra på i efterhand.
Om kursen
Carina Ridenius är kommunikationsexpert. Hon lär dig metoderna för att äga kommunikationen genom effektiv kommunikation.
”Du behöver tänka tillgänglighet och öppenhet. Informationen och inläggen du publicerar ska vara lätta att förstå och du behöver vara öppen med vilken information som du har och som du kan ge ut just nu.”
Carina lär dig:
- Vilka ledorden är för lyckad kriskommunikation.
- Vilken betydelse sociala medier har i en kris.
- Hur du gör en snabbanalys av läget.
- Hur du formulerar början på ett inlägg om krisen.
- 5 gyllene nycklar för att du ska uppfattas som trovärdig och pålitlig.
- Vad du ska säga när du inte vet något.
- Hur du ska förhindra drev.
- Hur kriskommunikation riktad till barn fungerar.
- Hur du utvärderar i efterhand.
Efter kursen har du verktyg för att hantera kommunikationen vid en kris. Du är trygg i vad du ska göra och hur du ska göra det.
Om Carina Ridenius
Carina är egenföretagare med presentation, information och kommunikation som expertområden.
Carina Ridenius
Fler kurser av Carina