Är inte allt content?

Innan vi dyker in i Hur:et, tar vi en snabb titt på Vad:et, för vad är egentligen skillnaden på innehållsmarknadsföring ochall annan marknadsföring vi gör? Ja till och med proffs i branschen, som bedömer content marketing tävlingar, har svårt att definiera vad som är vad. Björn Owen Glad, som är Global brand managerpå contentbyrån Spoon, säger till exempel: "Behovet av att bygga publik, leverera värde och att skapa lojalitetär så allmänt vedertaget att nästan all kommunikation bär ett stråk avcontent marketing och content, eller ja innehåll." Det är ju allt som du kommunicerar, till- och med din målgrupp, från hur du väljer att svara på en kommentar tillhur du designar dina förpackningar. Allt berättar en <i>story</i> om ditt varumärke! Vilka ni är och varför ni finns. Behöver du veta exakt vad som är vadför att bli grym på innehållsmarknadsföring? Nja, troligtvis inte. Kom bara ihåg att det du säger är viktigare än vad du säljer. När jag till exempel hjälpte Ellos att bygga sin Youtube-kanalEveryday inspiration, castade vi vanliga kvinnor som, tillsammans med experter, lärde tittarna om allt frånmode, dukningar och skönhet. Inga snabba rabatter, utan innehåll som vi vissteatt Ellos målgrupp var intresserade av, kunde relatera tilloch sökte mycket information kring. Jag brukar till exempel tänka: "att content marketing det är marknadsföring jag gör som inteska störa eller avbryta min målgrupp, utan den ska snarare tillföranågonting till deras vardagsliv."