Användargenererat innehåll

Ett effektivt och prisvänligt sätt att skapa mycket innehållär att bjuda in din målgrupp att hjälpa dig! Det andra temat handlar därför om <i>user-generated content</i>. Klädmärket Chubbies, som ni ser här, de använder nästan uteslutandesina kunders egna bilder och videor, i sina sociala flöden. De bara spicar upp posterna med lite GIF:ar, klistermärken och emojis, för att sätta sin egen prägel på dem. Innehållet blir ju då mer som en kompis flöde, inte som ett som är typiskt för ett företag. De hyllar, sparar och lyfter sina kunders innehåll, bland annat genom att försöka göra det så kul att det blir viralt! Det här är ju kanske lite svårt och ibland ett kaotiskt sättatt jobba med user-generated content och det passar inte alla varumärken, men det är väldigt roligt för kunderna! Skomärket Teva, har i stället specifika riktlinjer och instruktionerför användning av user-generated content. Design, färger och så vidare, är från en kurerad palett ochen väldigt definierad stil. Innehållet är skapat i Instagram och känns ju väldigt äkta, men det är tydligt att det kommer från ett företag och inte en privatperson. Här krävs det ju lite mer jobb och det blir ju lite mer städat, men kanske också passar bra för större företag där man vill jobba medmålgruppens innehåll utan att det blir för spretigt. Det är viktigt bara att tänka på vissa praktiska aspekter, innan du sätter i gång. Till exempel, att få tillstånd av original-postaren, att hylla och tacka dem som bidrar till att bygga ditt varumärkemed sitt innehåll, och spara innehållet så att din målgrupp ser att det här ärnågonting som du gillar och som du uppmuntrar dem att göra. Fundera på om du kan skapa exklusivt innehåll som baradina kunder får ta del av! Kanske kan du vända på user-generated content strateginoch hitta någonting unikt som du också kan ge tillbakatill dina mest lojala kunder, utöver då att du bara tackaroch sparar det. Instagram rampar ju till exempel upp för en prenumerationstjänst, alltså samma innehåll fast utan annonser. Influencers delar redan exklusivt innehåll med följare som betalar dem, genom så kallade <i>paywalls</i> och Twitter börjar ju ta anmälningartill sina prenumerationstjänster. Framtidens content är förhoppningsvis mer kvalitativt innehåll, utan reklam, vilket innebär att dina kunder kommer att ställa högre kravpå ditt varumärkes direktkommunikation och på hur de kan interagera ochskapa innehåll tillsammans med dig.

Det jag precis gick igenom var alltså att du kan haka upp ditt innehållpå fler olika ämnen eller teman. Att producera innehåll om din produktion, klimatanpassningoch så vidare, är ju ett bra tema. Att producera innehåll ihop med din målgrupp är ett annat. Och att kanske skapa en egen prenumerationstjänst elleren förlängning av det, är någonting som ökar i popularitet. Fundera på vilket typ av innehåll och teman som passar för just dig! Om inget av det här fungerar är det kanske för att du känneratt ditt varumärke är lite trist, men content kan faktisktskapas utifrån alla varumärken, bara du ser på detfrån rätt håll! Nu ska jag ge dig några tips.