Det här är innehållsmarknadsföring

När jag började jobba med innehåll, producerade jagkanalspottar, kampanjsajter, QR-koder och så småningomen himla massa rörligt! Då var det tekniskt i framkant och alla företag ville testaallt nytt som kom, bara för att det var just nytt! I dag måste du snarare hålla koll på vilket innehåll som passarför den kanal där din målgrupp finns och spenderar mest tid. Ditt innehåll kan vara allt från podcaster, Tiktok-utmaningar, Clubhouse-rum, årsrapporter, webinars eller livesändningar, men du behöver kanske inte testa allt bara för att det finns!

Att skapa community-baserat innehåll är någonting som ger dig mertid med din målgrupp, ett exempel på det är när jag började jobba med Intersport. De hade i princip bara en hemsida och en medlemsklubb. Det passade ju mammorna och papporna, som köpte saker till sig själva och sina barn, men det intresserade inte alls barnen. I stället skapade vi, på Splay One, en samlingsplats på Youtube och Instagram, för ett av Intersport-barnens största intressen. Fotboll! Vi bjöd in en massor av influencers som barnen följdeoch dem fick utforma innehåll, som barnen ville se. Ingen produktreklam, bara rolig underhållning! Fotbollstuben, som kanalen heter på Youtube, har vunnit en massor av priser men framförallt har den visatatt man kan vända på steken och skapa innehåll som göratt ens målgrupp faktiskt vill följa en och spendera tid med en! I stället för att jaga dem med reklam. Intersport vågade och orkade arbeta uthålligt medett långsiktigt koncept, vilket har lett till resultat långt över deras satta mål! Att vinna din målgrupps intresse långsiktigt, är bara en av många fördelar med content marketing. Det är också ett av dem bästa marknadsföringsstrategierna, eftersom det är enkelt, billigt, gör dig sökbar och följer din målgruppgenom hela kundresan. Nu ska jag förklara varje fördel, lite mer ingående. I Canva, där jag har gjort den här presentationen till exempel, kan du med hjälp av färdiga mallar göra anpassade <i>poster</i>för bland annat sociala medier, rättstavningsprogram somGrammarly och Hemingway, skriver i princip copyn åt digoch det finns tusentals duktiga influencers att samarbeta medsom jag nämnde att bland annat Intersport gjorde. Så, det är ju väldigt enkelt! Bara använd dem verktygen som finns.

Du kan skapa mycket innehåll helt själv, utan att blanda in dyra byråer. Genom gratis bildsajter, kan du till exempel få högkvalitativabilder och videor. En favorit jag har heter The gender spectrum collection, som är ett bibliotek av bilder med trans- och ickebinära modeller. Överraska din målgrupp med att spegla fler ideal och människor! Inkluderande innehåll pratar jag vidare om lite senare i kursen. Du vill ju helst undvika att betala för sökord. I Googles nya, uppdaterade rankningssystem gäller det dåatt du rensar bort onödiga nyckelord och i stället fokuserar på att bli bästi klassen, i din bransch och att satsa mycket på video. Google prioriterar nämligen hemsidor som använder sig av rörliga formatsom en del av sitt innehåll. Så om du hela tiden ger din målgrupp värdefullt innehåll, så skapar du också ett förtroende och vinner din publiks lojalitet. En lojal kund har sedan mycket lättare att köpa just dina produktereller tjänster. Låt dina kunder bli en del av ditt varumärkeoch hjälp dem igenom hela köpresan med bland annat guider, videor, tutorials, underhållning, inspirerande förebilder och information som de kanske intekan hitta någon annanstans.

Ja om du ändå vill förklara för din chef vad sjutton detär du lägger tid på just nu, när du går den här kursen med migeller själv kolla av att du är på rätt väg, då kan du luta dig mot den här checklistan. Skapar det du gör värde för kunden? Alltså får dina kunder ut någonting av innehållet, mer än att de till exempel förstår hur mycket en vara kostar? Bygger det förtroende? Visar det att du är expert på det du göroch vågar stå för dina arbetsmetoder? Bidrar det till en beteendeförändring? Får det din målgrupp att ta <i>action</i> på eller kanske ändraett beteende? Om innehållet du gör stämmer med listan, då är det content marketing du är på väg att skapa. Nu ska vi ta nästa steg och prata om till <b>vem</b> du skaparallt det här innehållet. Känner du verkligen din målgrupp så bra som du tror att du gör?