Innehåll för Instagram

Vi börjar med Instagram. "We are no longer a photo sharing app..." säger nu Instagrams VD och vill i stället fokusera på fyra områden framöver: <i>creators, video, shopping,</i> och <i>messaging</i>. Creators är ju då influencers som skapar innehåll i appen. De är viktiga att göra armkrok med om du vill få hjälpatt till exempel skapa innehåll för nya målgrupperdu själv har svårt att få kontakt med, eller om du behöverväldigt mycket innehåll men inte har så mycket tid att producera det. På grund av konkurrens från Youtube och framförallt Tiktok, så kommer Instagram att fokusera betydligt mer på video. Vad innebär det för dig? Jo, du måste skapa mer video-innehåll om Instagram är en kanal du vill jobba med. Vi snackar inte dyr och tidskrävande produktion, utan plocka bara upp mobilen och skapa en hög volym av imperfekt innehåll, som du sedan publicerar flera gånger per dag i flödet, Stories och Reels.

Shopping är egentligen tjänster där Instagram gör det lättareför dina kunder att köpa dina produkter, utan att behöva lämna appen. Här kan du välja vilka funktioner som passar dig, men också skapa innehåll runt det. Till exempel är funktionen Instagram guides, ett väldigt bra stöd att ge din målgrupp inför ett köpbeslut. Messaging det är ju framtidens kommunikation eftersom människorvill prata med företag, på samma sätt som vi pratar med våra kompisar. Alltså inte via poster på <i>Walls</i>, utan en till en eller, en till fler, i slutna grupper. Dessa direktmeddelanden är ett bra sätt att skapa innehållsom ett led i din kundtjänst, annonsering eller för att bjuda in till chattmed ditt företag och en influenser, till exempel. Nu ska jag ge dig mina tre bästa tips för hur du gör framgångsriktinnehåll på Instagram.

Nummer ett, skapa innehåll som svarar på folks frågor. Om en undrar något är det med stor sannolikhet fler som undrar samma sak. Du kan till exempel samla frågor med dina svar i dina stories, du kan göra <i>polls</i> eller testa det här guide formatet, som jag nämnde tidigare. Nummer två, dina bilder och videor ska vara något som får folkatt sluta scrolla och haja till i flödet. Och när du har hittat ditt visuella uttryck, stanna vid det, så att folk känner igen det du gör. Nummer tre, häng med dina följare mycket. Influencern Sarah Nicole Landry lägger fyra timmar om dagenpå att engagera sig i <b>sitt</b> <i>community</i> genom att fråga, svara på frågoroch gilla. Hon har också utökat sina följare fråncirka 70 000 till över 2 miljoner, på bara två år. Även om du inte har fyra timmar om dagen, lägg åtminstone lika mycket tid på att skapa innehållet, som att underhålla det.