Innehåll för podcast

Ljudmediet fortsätter ju bara att växa. Allt fler lyssnar på podcasts i norden och mest populärt är det bland personersom är 15-45 år. Som är högutbildade och lever i storstäderna. En köpstark publik som du inte vill missa! Med en podd, kommer du ju också närmare konsumentenoch kan fånga deras uppmärksamhet under en betydligt längre tidän i någon annan kanal. Ofta lyssnar människor också på podd i avslappnade miljöer, när dem till exempel går en promenad, eller kör bil, vilket också gör dem mer mottagliga än när dem snabbt scrollar i ett flöde. Poddar tycker jag fungerar bäst om man vill skapa kännedomkring sitt varumärke, eller också kännedom för en ny produkt eller tjänst. Om du gör återkommande samarbeten, eller släpperhelt eget innehåll, så får du ju egna prenumeranter somupptäcker ditt varumärke, lär känna det djupareoch på så sätt också kan bli mer lojala kunder. Du får också, med stor sannolikhet, en <i>word of mouth</i>-effekt. Enligt en ny undersökning från Daytona, tenderar 89 procentav lyssnare i USA att återberätta innehållet i en podd för andra. Man vill alltså dela med sig av det som man har hört. Och jag själv inleder ofta en diskussion genom meningen: "Det här hörde jag i en podd nyligen." Men spring inte i väg och starta en ny podd nu, om du inte hartålamodet och musklerna för det! Testa åtminstone först att göra ett samarbete meden redan existerande podcast, för att se hur intresset är för dinprodukt eller tjänst, i podd sammanhang. Kan du konvertera lyssnare? Vad säger poddarna när de beskriver din produkt? Jobba med podd sammarbeten om du har lågintresse-produkter, komplicerade produkter, eller tjänster som behöver tidatt förklaras eller förenklas. Till exempel, bank, försäkring, pensionsfonder eller nya appar. Att konvertera till just sälj, fungerar bra via influencersmed en kod, som de förmedlar via podden. Men du kan ju också addera till exempel en Instagram story-kampanji samma influencers flöde ihop med Link add-funktionen, Link sticker, som drar folk till din hemsida där du sedanhar ett erbjudande. Enkelt, snabbt och faktiskt ett effektivt sätt att mäta din ROI.