Möjligheter och inspiration

En influencer lyckas ofta med det företag ofta har lite svårt med, att få sina följare att känna att de har förtroende och intresseför det man säger. En influencers följare blir som deras digitala vänneroch ens vänners rekommendationer lyssnar man på. Som varumärke får du en direkt lina in i den här relationen, mellan influencern och målgruppen och lånar lite av deras förtroende. Influencers är ju också nyckeln till hur du kan spara tid påditt innehållsskapande. I stället för att du ska slita ditt hår med, hur du ska göra enrolig Tiktok-video, eller producera bilder till flera poster om dagen, kan du samarbeta med influencers som gör jobbet åt dig! Har du till exempel tänkt på att influencers kan hjälpa digatt skriva manus, filma, stajla, musiksätta och klippa? Låt dem skapa en serie för ditt varumärke på Youtube, skriva manus till er nästa reklamfilm, filma klipp till er hemsida, eller skådespela själva och sedan sprida innehållet! Här ser ni till exempel Linda Lomelinooch fyra andra influencers samarbeten med Laholm kommun. De har producerat väldigt snygga inlägg förInstagram, hemsida och blogg. Och här kan du se företaget Bröd och Salt, som gått ännu lite längre och låtit influencernCamilla Hamid, vara med i produktutvecklingenav nya kakor och sedan fronta kampanjen i sociala kanaler. Isabelle McAllister agerade både idéskapare, programledareoch inspiratör för platser värda att besöka ihop med Visit Dalarna. Tillsammans gjorde de en serie på Youtube, på tio avsnitt. Isabelle spred också innehållet på sina Instagram-stories. Influencers kan också hjälpa dig att skapa en hajp kring fysiska event, vilket är extra kul, eftersom man som varumärke knappt träffarsina kunder längre. Allt sker ju online. Låt dem till exempel hålla i ett eventsutformning, gästlista och digitala innehåll, som ni sedankan maxa i era kanaler! När Unsweetwine lanserades i Sverige, fick influencern Michaela Fornianordna ett event, där hon bjöd in sina kompisarsom också har stora, sociala medier-konton. Vinet fick snabbt spridning, bara av bilderna som komfrån den kvällen! Om du vill skapa en kö eller behöver publik tilltill exempel en gala, ett event, en lansering, en mässa, så kan rätt influencer, som till exempel programledare, göra att er målgrupp faktiskt också tar sig dit rent fysiskt.