Syftesdrivet innehåll

Det är ju relativt enkelt att göra snyggt och roligt innehållkring kläder, mat, skor och andra produkter somjag redan gett exempel på. Men om du arbetar med en produkt eller tjänstsom är rätt innehållslös, så kan det vara kämpigtatt hitta på vad man ska prata om hela tiden. Här kommer därför tre vinklar som du kan knyta ditt innehåll till. Och sedan går vi också igenom lite fallgropar som du bör undvika.

Men om till och med McDonalds kan hitta kommunikationsvägarrunt sin onyttiga mat, kan du säkert hitta ett brasyfte som ditt företag kan kommunicera kring! Syftesdrivet innehåll är nämligen marknadsföring som visarhur ett företag bidrar till samhällsnytta. En vision som sträcker sig utanför omsättningoch antal anställda. Målet är också att få bättre kundlojalitet, ja, kunderna bryr sig verkligen i dag! Och att kunna attrahera rätt personal i framtiden. Miljö, hållbarhet, inkludering, mångfald, jämställdhet och folkhälsa, är några av dem ämnen som företag väljer att kommunicera i dag. Och fler och fler varumärken väljer ju att märka ut sinaCO2 avtryck, framförallt inom matindustrin; Mat.se och Oatly, är två av dem. Kolla bara hur de har gjort här med sina hemsidor och förpackningar. Det är ju enkelt och faktiskt briljant! Det tar bara några sekunder för kunden att förstå och känns väldigt ärligt. Du kan distribuera innehållet via intressanta talespersoner, i din organisation. Bjuda på egen erfarenhet, till exempel: Så blir du bättre på att rekrytera jämställt. Eller via statistik och undersökningar, ni själva gör. Ofta ger det också ringar på vattnet i form av bra PR. Ett bra exempel på syftesdrivet innehåll är Blocket, som i sin egen data såg att unga, de vill leva mer hållbartmen de saknar kunskap om hur. Till exempel hur man reparerar saker i hushållet. Det ledde till deras content-kampanj: Bättre begagnat. Kampanjen innehöll bland annat boken Bättre begagnat, olika kurser med fokus på praktiskt hemarbeteihop med Medborgarskolan, bland annat en rolig, tycker jag, som heter: Hemkunskap för millenials(Skratt)och samarbeten med olika influencers. En influencer med fokus på heminredning och särskildkärlek till silverskedar, fick till exempel hem ett parrostiga skedar tillsammans med instruktioner om hur honskulle putsa upp dem! Samtliga influencers som fick saker hemskickade, valde att självmant plocka upp det i sina kanaler, men Blocket gjorde också betalt influencer-innehåll. Även om målet med Blockets kampanj var att profilerassom en hållbar aktör, nämns hållbarhet förvånansvärt lite, vilket faktiskt är ett medvetet val från Blocket som menar påatt det finns en trötthet, inte minst bland yngre, på dem återkommande hållbarhets budskapen. Du behöver alltså inte överanvända ord som har med ditt transparentaarbete att göra, eller skriva någon på näsan. Gör i stället intressant innehåll som utgår ifrån din målgrupps behov, som att lära sig mer om vissa ämnen. Och möt dem i deras intressen, som att putsa skedar till exempel. För att hitta ditt företags syfte, kan du fylla i ett så kallad budskapshus. Som du ser att företaget Matsmart har gjort här. Du börjar med taket, att definiera ditt samhällssyfte, ja men till exempel att ge unga jobb som Mcdonalds hade, eller att minska matsvinnet. Utifrån det jobbar du sedan konsekvent med budskapoch argument och bevis, för att dina budskap stämmer! Du kan ju självklart utgå ifrån just ditt företags affär. Det måste ju vara trovärdigt. Om inte ert syfte redan är väldigt tydligt, ja låt då bli att kommunicera och gör någonting viktigt i stället först! Nästa vinkel är en helt annan och handlar om mod. Mod att våga ha glimten i ögat när man pratar om sitt eget varumärke.