Illustration av öppen bok med en kvinna bredvid som håller i en magnet och försöker dra in läsare.

Marknadsför din bok

Idag är det enkelt att bli egenutgivare, men för att nå ut till läsare krävs det att du marknadsför din bok. I den här kursen lär du dig hur.

  • 30 korta och effektiva avsnitt
  • Gå kursen i din egen takt
  • Repetera så ofta du vill
  • 1h 52min
  • Släpptes juli 2022
Provtitta

Börja kursen idag

Pris & Köp ›

149 kr/mån för alla kurser på författare

Så funkar det

Onlinekurser som lär dig skriva din bok.

Extra guider, mallar och exempel
Lärorika medlemsbrev
Bemannad hjälp och råd om teknik
Alltid tillgängligt

4.9 i betyg av 1719 omdömen

Lär dig knepen för att marknadsföra din bok som egenutgivare

Idag är det enkelt att bli egenutgivare men för att nå ut till läsare krävs det att du marknadsför din bok. För samtidigt som det är lättare att komma igång med egenutgivning släpps det många böcker varje dag och det är lätt att försvinna i bruset.

Du kan sköta allt helt själv

Genom att hitta din målgrupp, vägar att nå dem och lära dig skapa engagemang kring dig och din bok kan du nå ut och hitta läsare för din bok.

Envishet är den bästa egenskapen hos en egenutgivare och det gäller allra främst vid just marknadsföringen. Varje satsning för dig närmare ditt mål och dina läsare.

Om kursen Marknadsför din bok

Den här kursen riktar sig till dig som är författare och vill lära dig marknadsföra din egen bok för att hitta läsare.

Du kommer få koll på hur du kan börja marknadsföra tidigt, redan innan din bok ens är färdigskriven, och hur du sedan skapar synlighet för din bok inför, under och efter ditt boksläpp.

Du kan med fördel se kursen redan medan du skriver ditt bokmanus, för marknadsföringen är bra att börja med i god tid innan boken finns i bokhandeln.

Läraren Gabriella lär dig hur du:

  • Hittar din målgrupp och vägarna till den
  • Bygger upp ditt författarskap och dig som varumärke
  • Skriver en författarpresentation
  • Skapar en digital närvaro
  • Tar kontakt med press och media
  • Skriver pressmeddelande
  • Sätter ihop ett presskit
  • Bokar signeringar, föreläsningar och författarbesök
  • Arrangerar en bokrelease
  • Hittar recensenter och samlar in omdömen

Efter kursen kan du arbeta för att marknadsföra din bok och har tagit fram en plan för var du ska börja. Du har också koll på hur du utvärderar och fortsätter arbeta med marknadsföring genom ditt författarskap.

Om läraren Gabriella Argus (fd Kjeilen)

Gabriella är förläggare och författare på Seraf förlag där hon har huvudansvar för förlagets marknadsföring. Dessutom började hon själv sin resa som just egenutgivare.

”Din marknadsföringsresa kommer inte se ut som min. Den kommer inte heller se ut som din författarkompis. Du kommer hitta ditt eget sätt, där du känner dig bekväm och där du hittar din publik.”

Om Gabriella Argus

Gabriella Argus (fd Kjeilen) arbetar som marknadsförare och är skicklig på sociala medier. Hon är även författare och delägare i ett bokförlag.

Gabriella Argus

Gabriella Argus

Provavsnitt

Därför behöver du marknadsföra dig

Därför behöver du marknadsföra dig

03:02

Din marknadsföringsresa

Din marknadsföringsresa

03:13

Marknadsföring vs sälj

Marknadsföring vs sälj

02:45

Kursinnehåll

Vad du lär dig i kursens åtta kapitel

1

Introduktion

  • Därför behöver du marknadsföra dig
  • Din marknadsföringsresa
  • Marknadsföring vs sälj
2

Planera din marknadsföring

  • Hitta din målgrupp
  • Hitta vägar till din målgrupp
  • Du som varumärke
  • Skriv din författarpresentation
3

Börja tidigt

  • Digital närvaro
  • Prata om din bok
  • Hitta ett nätverk
4

Syns på nätet

  • Skapa en webbplats
  • Välj social plattform
  • Planera innehåll
  • Skapa innehåll
  • Engagera dig
5

Prata om dig och din bok

  • Föreläsningar och författarbesök
  • Releasefest
  • Signeringar och mässor
6

Få andra att prata om dig och din bok

  • Synlighet i traditionell media
  • Sätt ihop ett presskit
  • Personlig kontakt med traditionell media
  • Skicka pressmeddelande
  • Recensenter och recensionsexemplar
  • Samla in omdömen
  • Be vänner och bekanta att sprida
7

Håll ut och var tålmodig

  • Sluta aldrig marknadsföra dig
  • Anlita hjälp om du kan
  • Inspireras av andra
  • Våga utvärdera och testa nytt
8

Summering

  • Lycka till!

4,9

i betyg av 206 omdömen

Författarens verktyg

Författarens verktyg har onlinekurser för dig som vill ge din bok. Sajten tillhör Moderskeppet. Mer om Moderskeppet

Vi hjälper gärna till

Alltid människor i andra änden. Och vi svarar på alla mejl. Har du frågor? Kontakta oss