Kom igång med platsmarknadsföring
Ingress: Att marknadsföra en produkt är en sak, att marknadsföra en plats en helt annan. Hur gör du för att marknadsföra en stad, en kommun eller en nationalpark?
Vad är platsmarknadsföring?
Platsmarknadsföring handlar om att hitta det som är unikt för just din plats och hitta ett sätt att lyfta det utåt. Visa varför någon ska besöka just den här platsen. Det är kort och gott konsten att göra en plats attraktiv för att attrahera människor att besöka den.
Vikten av att marknadsföra en plats
Alla platser som vill må bra och erbjuda service till sina invånare behöver på något sätt jobba med sin attraktionskraft. Om ingen jobbar med platsmarknadsföring eller sin attraktionskraft är risken att stoltheten försvinner även bland dem som bor på platsen. Successivt går då utvecklingen åt fel håll och människor vill inte vara en del av din plats längre. I intervjun ger Helena sina bästa tips för hur du kan arbeta med platsmarknadsföring i din stad.
Om intervjun Marknadsför din stad:
I detta reportage får du träffa Helena Nordström, en av Sveriges främsta experter inom platsmarknadsföring. Lär dig från hennes erfarenheter och få en inblick i hur hon arbetar.
Helena lär dig:
- Trender inom platsmarknadsföring genom åren.
- Vad som gör en plats attraktiv.
- Hur du marknadsför en plats och lyckas med platsmarknadsföring.
- Hur du följer upp dina satsningar.
- Vad som är en lyckad kampanj.
- Lärdomar från hennes egen resa.
Plus att hon väver in gott om exempel från kommuner runtom i Sverige och hur de arbetar med att marknadsföra sina städer. Efter intervjun har du bra koll på vad platsmarknadsföring är och hur du själv kan nyttja dina nya kunskaper i ditt eget arbete.
Din expert:
Helena Nordström började studera platsmarknadsföring 2004 och är idag en av Sveriges främsta experter på området. Hon är en uppskattad föreläsare och delar frikostigt med sig av sin kunskap för att fler ska lyckas i sitt arbete med att marknadsföra sin stad.
Om Helena Nordström
Helena Nordström
Fler kurser av Helena