Få en idé

Jag tror att det är en kombination av teknik och fantasi.

Det är inte svårt att tänka på en absurd och konstig idé. Tänk på vad som helst som: Vad händer om kameran hade fötter och kunde gå iväg så här? Men varför händer det, och hur kan jag fånga det på ett realistiskt, intressant sätt? Det är just den kombinationen som man kanske blir lite bra på, på något sätt. Men jag tror på något sätt att alla föds kreativa. Jag tror att alla har kreativitet med sig när man föds.

Man behöver inte ge barn leksaker. Ge dem en sten och sen hittar de på lekar med den. Jag tror att nästan alla har det i sig, på ett eller annat sätt. Sen tror jag att när vi börjar växa upp blir vi mer och mer begränsade, eftersom folk berättar för oss hur saker ska vara, och då glömmer vi av lite grann hur man är kreativ. Idéerna föds väl oftast ur absurditeter, eller det kan vara enkla små kombinationer mellan saker. Att få idéer handlar väldigt mycket om att försätta sig i situationer somkänns inspirerande och jag tycker att inspiration kan komma lika mycketfrån att man går på ett konstmuseum och tittar på saker, som att det kan vara att åka tåg och bara titta ut genom fönstret. Det handlar väldigt mycket om att titta på saker runt omkring sig, och försöka att bara tänka på saker, till exempel en spegelblank vattenyta, hur kan den se ut som en spegel. Hur kan man använda det på ett intressant kreativt sätt. Eller ett träd utan löv ser nästan ut som rötterna av ett träd på något sätt. Det kanske man kan använda till nånting. Det är de här små idéerna som oftast ger upphov till de större idéerna på sikt. Men det är en väldigt lång processatt komma på en färdig bild eller en färdig idé. Det är bara en lång process egentligen. Så fort jag kommer på nån liten idéförsöker jag alltid skissa ner den i ett block. Sen försöker jag gå tillbaka till det och se hur jag kan göra det intressant. Från det att jag kommer på en första tanke, till att det blir en idé som jag börjar jobba med, kan det ibland ta flera månader. även om det inte är aktivt arbete. Det är svårt att jämföra med någon annans hjärna, man har ju bara sin egen på något sätt. Jag tror att det bara är att våga tänka lite annorlunda. Hur skulle det vara om man gjorde så här, eller om det vore så här istället. Att konstant tänka på det sättet, oavsett inom vilket fält det är, tror jag hjälper väldigt mycket. Att bara ifrågasätta det som är normalt. – Vad är det som avgör om du går vidare med en idé eller inte? – Jamen, det är så mycket annat i alla de här stegen, både fotografi och hur mycket av ett filter jag lägger på i Photoshop. Jag skulle säga att det handlar väldigt mycket om magkänsla. Det är den idén som känns intressant för tillfället.

I början var jag nog lite för snabb ibland. "Okej, nu kom jag på en idé och den här idén måste jag genomföra." Då upptäckte man ibland, nånstans halvvägs igenom, att det kanske inte var så bra, eller kanske inte funkade riktigt så bra som jag trodde. Därför har jag tvingat mig själv att spendera mer tid i planeringsarbetet, så när jag väl bestämmer mig för att börja genomföra en idé, redan då är jag ganska säker på att det nog kommer att bli bra. – Hur tror du din kreativitet påverkades av att växa upp här?

– Bullen ger mig betänktetid. (Skratt)

Jag vet inte om min kreativitet har påverkats av att jag harväxt upp just här eller på den här gården. Jag tror kanske mer i så fall att inspiration har påverkats av det. Naturen har alltid varit inspirerande för mig. Just de här miljöerna runt omkring där jag har växt upp, och det är väl för att man har spenderat mycket tid här. Men jag tror inte att kreativiteten skulle vara annorlundaom jag hade vuxit upp i staden eller så heller. En idé börjar ofta som en handskiss i ett pappersblock. Jag har inte alltid med mig pappersblock, så ibland kladdar jag bara ner något i mobilen, eller skriver några rader vad det är man har tänkt sig. Jag försöker alltid att sätta det på ett pappersom kan sättas upp på en vägg eller på en anslagstavla.

Det har väl nånting med att vara van att rita och måla. Det är inte alltid en jättedetaljerad skiss utan det kan vara allt frånnågra enkla streck till något som jag kanske färglägger lite. Men det handlar mycket om att bara egentligen försöka fånga idén, så att man kan komma ihåg den. Den här bilden heter helt enkelt bara <i>Big red button</i>.

Från början var idén att det skulle vara en person somgräver upp en knapp ur ett hål, och sen lyfter på locket och trycker på knappen. Som att det är nånting som är fel i världen, och man behöver antingen nån form av reset-knapp, eller nånting som ställer saker till rätta på nåt sätt.

Allt har lett upp till att nu <b>måste</b> man trycka på knappen, nånting är fel på något sätt. Så utan att säga precis vad knappen gör, så vill jag fånga ögonblicket när en person trycker på knappen.

För att få det här att kännas verkligt så tänkte jag att det bästa sättetvore faktiskt att kanske bygga en knapp, men jag visste inte exakt vilket ögonblick det var jag ville fånga. Skulle det vara när de lyfte på locket, eller när personen trycker på knappen? Men det jag upptäckte när jag väl byggde knappen var att locket blev ganska tungt. Så jag kom fram till att realistiskt skulle det förmodligen behövastvå personer som hjälps åt med att gräva upp det här, och sen lyfter bort locket och trycker på knappen.