Museets framgångsrika resa på sociala medier
Livrustkammaren är Sveriges äldsta museum och när de 2010 började jobba med sociala medier gav deras arbete inte så mycket. I dag har de över 50 000 följare och ett stort engagemang bland sina följare. Lär dig och inspireras av deras framgång.
Förändrad attityd kring sociala medier
När Livrustkammarens personal fick uppdraget från ledningen att dra igång sociala medier för museet togs det till en början inte emot så väl. Varför skulle de egentligen vara på sociala medier?
Men de gjorde ett försök och till en början blev det bara enkla inlägg om öppettider, fram till 2012 då vändningen kom. Jonas berättar om inlägget som förändrade allt, både följarnas engagemang men också deras egen syn på arbetet med sociala medier.
Om intervjun Moderskeppet möter Livrustkammaren:
I intervjun möter du Jonas Lindwall som är intendent på Livrustkammaren. Han är en av personerna bakom museets framgångsrika arbete i sociala medier. Med en blandning av humor och verksamhetens kärna har Livrustkammaren lyckats slå igenom i sociala medier med ett flöde som flirtar med populärkultur och nutid.
Jonas delar med sig av:
- Berättelsen om inlägget där allt började.
- Livrustkammarens dagliga arbete för att skapa intresse och engagemang.
- Tips för hur du håller ditt flöde levande och hittar rätt ton i dina inlägg.
- Vikten av att hålla koll på din statistik.
Efter intervjun är kliar det i dina fingrar av inspiration och du har nya lärdomar att ta med in i ditt eget arbete med sociala medier.
Din expert:
Jonas Lindwall har arbetat inom museisvängen sedan 90-talet och i sociala medier gillar han att koppla ihop det historiska med den tid vi lever i nu.
Om Jonas Lindwall
Jonas Lindwall har arbetat inom museisvängen sedan 90-talet och i sociala medier gillar han att koppla ihop det historiska med nutiden.
Jonas Lindwall
Fler kurser av Jonas