Fem steg till mål

Vägen till att bli någon som har koll och som vet vad som ska göras och också fårdet gjort, alltså inte bara kaotiskt tänker på att göra saker, handlarom att gå igenom fem stycken steg. Väldigt logiska och okomplicerade egentligen. Alltså ingen magi på något sätt. Samtidigt är alla steg lika viktiga och beroende av varandra för att det skafungera och bli så bra som möjligt när du tar hjälp av dem. Jag ska ge dig en snabbgenomgång och överblick innan vi dyker in djupare ivarje enskilt steg. Steg ett handlar om att du ska tömma. Du ska tömma ut allt som rör sig i huvudet på dig. Saker du tänker på och som hjärnan jobbar hårt med att komma ihåg. Allt från det där mejlet du ska skicka till en kund, den trasiga lampan dumåste byta ut på ditt skrivbord eller artikeln som ska skrivas och skickastill tidningen. Du kan skriva ner på ett papper eller i ett tomt dokument på datorn. Hur du tömmer ut spelar egentligen ingen roll, men att du tömmer är självastartskottet. Steg två handlar om att klargöra. Att tömma ut allt du tänker på gör ingaunderverk av sig själv. Det kan så klart kännas lite friare i skallen, men du måstegå vidare. Du måste titta på vad det du har skrivit ner och funderar på faktiskt betyder. Alltså klargöra det. Är det någonting du måste göra eller kanske inte göra alls? Är det ett större projekt som kräver flera åtgärder för att bli gjort? Måste det ske vid en speciell tidpunkt, eller kan du arkivera det för tillfället? Vad är nästa steg för att få den här saken gjord och avbockad? Steg tre. Då är det dags att organisera. För att komma vidare behöver varje klargjord sak hamna på rätt platsså att du är trygg i att du kan släppa det i tanken och veta att du kommer att blipåmind om nästa åtgärd vid rätt tidpunkt. Det kan handla om att någonting ska in i din kalender eller adderasi en att-göra-lista. Var sak på sin trygga plats är steg nummer tre. Steg fyra - reflektera. När du har tömt hjärnan på det du går och tänker påhela dagarna och har klargjort och placerat det här på rätt plats, behöverdu ta ett steg tillbaka och se helheten. Hitta tid att stämma av det du har framför dig. Du måste gå igenom dina kalendrar och dina listor med jämna mellanrum för attse vad som ska göras, vad du ska ta beslut om och slutligenkunna ta det här sista steget. Det är steg fem. Att faktiskt agera. Få saker gjorda. Nu när du ser vad som är nästa steg, vad som måste ske när och vad somär prioriterat just nu. Så håller det här på i ett ständigt flöde. Visst låter det ändå ganska enkelt? Ja, trots det är det inte naturligt för de flesta av oss. Inte idag när vi har såmycket i huvudet och allting händer så fort runt omkring oss. Det kräver lite övning och lite jäklar anamma för att få det här till en vana. För att redan nu känna på hur gött det kan vara att göra de här fem stegen kan dufaktiskt göra dem i liten skala. Vad har du tänkt på medan du har lyssnat på mig de här senaste minutrarna? Jag lovar att det är minst en sak som har poppat upp i tanken på dig. Det kanske är ett telefonsamtal du tänkt ringa när du får tid över, ett möte dumåste komma ihåg att du ska gå på nästa vecka eller en sak du har stört dig påpå din hemsida och som du vill fixa till en gång för alla. Någonting som maler i hjärnan och aldrig riktigt tycks komma ut därifrån. Som dyker upp i tid och otid och faktiskt stör dig i det du gör just nu. Skriv ner den tanken på en papperslapp. Klargör vad den faktiskt betyder rent konkret. Se om du har en smart och trygg plats där du kan placera den här grejen på. Kanske i din kalender för att bli påmind eller i en att-göra-lista. Så småningomgör du den här grejen. Oavsett om det är just nu eller imorgon eller nästa vecka. Visst känns det ganska bra? Du har fått lite bättre koll och kontroll. Hjärnan slipper hålla just den här grejen i minnet längre och kan få energi till attgöra annat som är mer produktivt. Eller kanske bara vila en stund.