Steg 1: Töm hjärnan

Du har säkert varit med om att du har gått ut på en härlig promenad och fått enriktigt bra idé som du tänker att "den ska jag genomföra på jobbet imorgon". Eller att du har vaknat mitt i natten och insett att du har glömt att skickagrattiskortet till mormor. Alla de här sakerna jobbar din hjärna med att behålla i minnet tills att du frigörhjärnan från det här jobbet. Innan det sker kommer du tänka på den där jobbidén och det där glömdagrattiskortet om och om igen. Tillsammans med massvis av andra saker som poppar upp i skallen. Du kanske kommer tänka på det när du inte borde för att du håller på med något annat. Genom att tömma hjärnan kommer du bli uppmärksam på vad som rör sig i ditthuvud och vad som stjäl din uppmärksamhet. Tankar och idéer, funderingar, måsten, borden. Ja, allt det där som snurrar runt. Du tänker säkert både på väldigt tydliga saker såväl som ganska luddiga och vagasaker som du inte riktigt satt ord på. Små saker, stora saker. En massa saker som distraherar dig och stjäl din uppmärksamhet. De ska nu ut ur de mörka skrymslena i din hjärna.

Enklaste är helt enkelt att skriva ner allt du kommer på. Ta papper och penna. Det räcker gott nog för att komma igång. Det är en väldigt braoch okomplicerad start. Sen behöver du också ha en eller flera inkorgar där du kan samladet du skriver ner. En inkorg kan vara en fysisk inkorg på ditt skrivbord. Ganska enkelt. Det kan också vara ett anteckningsblock som du alltid har med dig. Sen kan det också vara en digital inkorg som ett program där du kan tömma utsaker som du tänker på. Du kan ha en inkorg och du kan ha flera. Mitt råd i början är att skaffa en inkorg till att börja med och ett sätt att tömmaoch samla på som känns naturligt och väldigt enkelt för dig. Ett sätt som du litar på. Annars kommer det här inte bli av. Vi är alla olika i hur vi fungerar. Jag gillar att samla digitalt medan du kanske tycker om att arbeta just medpapper och penna. Hitta ditt sätt! Att tömma ut saker som du tänker på kan ta tid. Kanske till och med flera timmar. Då tycker jag att du ska låta det göra det. Avsätt tid för dig själv i kalendern. Det kan vara en lugn kväll framöver eller en ledig söndagseftermiddag. Gör verkligen ett krafttag första gången. Det kommer verkligen betala sig senare. Töm, töm, töm. Ut med rubb och stubb som du går och tänker på. Jag förstår att du just nu i den här stunden kanske inte har den härtiden framför dig. Men för att öva och för att det enklare ska gå att följa med ikursen framöver tycker jag att du, absolut, ska ta tio minuters paus nuoch tömma och samla in det du tänker på just nu. Det kanske bara är en sak, ellerkanske fem saker, men ge det tio minuter. Fundera på vad det är som rör sig i skallen och distraherar dig och popparupp hela tiden. Det kan vara ett samtal du behöver ringa. Det kanske är något du har tänkt köpa eller laga. Du kanske har ett möte du måste komma ihågeller ett spännande projekt som ligger och väntar som du hartänkt att du ska börja med men inte riktigt kommit till skott med än. Det kan vara något som du går och väntar på. Det kan vara en bok du har beställteller ett mejl från en kollega som inte har kommit än. Du kanske till och med bara går och tänker på ett ord som hela tiden popparupp i skallen och som du knappt vet vad det betyder. Det kan vara bröllopsbilder, soffa eller ett namn på en bok eller en film. Ta tio minuter nu och samla in det du tänker på och det som tar av dinuppmärksamhet. Det kan då vara litet som stort, luddigt som supertydligt. Det viktigaste är att du tömmer ut.