Illustration och moodboard med mockups som används när du skapar en grafisk profil.

Skapa en grafisk profil

1031 medlemmar
har sett kursen

Markus Ojanperä
Grafisk formgivare

Din grafiska profil är en av företagets viktigaste grundstommar. Är den tydlig och genomarbetad skapas igenkänning. Det stärker varumärket. Men om det saknas en visuell röd tråd riskerar ditt företag att upplevas som oseriöst. I denna kurs lär du dig att skapa en grafisk profil och nå ut till dina läsare, konsumenter eller medlemmar.

  • 23 effektiva avsnitt.
  • Gå kursen i din egen takt.
  • Repetera så mycket du vill.
  • 1h 19min
  • Släpptes oktober 2021
Provtitta

Börja kursen idag

Pris & Köp ›

450 kr/mån (betalas årsvis) för alla kurser

Så funkar det

Du får Sveriges största kursutbud om digitala verktyg för dagens jobb. Alltid där när jobbet kräver nya kunskaper.

500 onlinekurser
Nya kurser varje vecka
Lärorika medlemsbrev
Bemannad hjälp och råd om teknik
Alltid tillgängligt

4.9 i betyg av 1719 omdömen

En grafisk profil är första steget till en grafisk identitet

Det visuella är oftast det första dina läsare, konsumenter eller medlemmar möter i kontakt med ditt företag eller organisation. Företaget vill ju ge ett positivt och seriöst intryck. Hur gör du då?

Markus Ojanperä är en erfaren grafisk formgivare med över 20 år i branschen. Han hjälper dig att skapa en grafisk profil och guidar dig från start till mål.

En grafisk profil består av byggstenarna: logotyp, färger, bilder och typsnitt. En grafisk manual berättar hur byggstenarna ska användas. Tillsammans bildar de en grafisk identitet. Den är ansiktet utåt och avgör hur andra uppfattar ett företag.

Att ta fram en grafisk profil är första steget i skapandet av en grafisk identitet. Nästa steg är att sammanställa allt i en inspirerande handbok, som du lär dig i kursen Skapa en grafisk manual.

Behöver ditt företag en grafisk profil?

Svaret är ett solklart ja. Din grafiska profil är en av företagets viktigaste grundstommar. Är den tydlig och genomarbetad skapas igenkänning. Det i sin tur stärker varumärket.

Saknas en visuell röd tråd riskerar ditt företag att upplevas som oseriöst. I värsta fall når du inte ut till dina läsare, konsumenter eller medlemmar. Så en grafisk profil är viktig. Oavsett om du arbetar ensam som egen företagare eller i ett stort team i en kommun.

Om kursen

Skapa en grafisk profil är för dig som behöver ta fram tydliga och enhetliga visuella riktlinjer för ditt företag.

I 23 avsnitt hjälper Markus Ojanperä dig att komma igång, och guidar dig sedan igenom de fyra grundelementen – färg, typsnitt, logotyp och bildmanér. Resultatet blir en genomtänkt grafisk profil med en tydlig röd tråd.

Du får också tips på hur du presenterar ditt arbete för dina kollegor. Och hur du går tillväga när det är dags att lansera den nya grafiska profilen.

I stödmaterialet hittar du nedladdningsbara checklistor att använda när du arbetar med ditt eget material.

När du tagit fram de byggstenar du behöver till din grafiska profil är det dags att samla allt i en grafisk manual.

Du lär dig

  • varför ditt företag behöver en grafisk profil
  • vad din grafiska profil ska innehålla
  • hur du fokuserar på rätt målgrupp
  • varför företagets värdeord är viktiga för den grafiska profilen
  • hur du hittar stilen för ditt företag
  • hur du kommer igång med en moodboard
  • tänka kring färger, typsnitt, logotyp och bilder.

Om Markus Ojanperä

Markus Ojanperä är en erfaren grafisk formgivare med över 20 år i branschen. Han har hjälpt både små och stora företag med att ta fram en visuell identitet. I den här kursen lär han dig att ta första steget och skapa en grafisk profil.

Markus Ojanperä

Markus Ojanperä

Grafisk formgivare

Exempelbilder från kursen

Kontorsprylar som tydligt visar företagets grafiska identitet

Grafiska profilens innehåll

En grafisk profil består av logotyp, färger, typsnitt och bildmanér. Kursen lär dig hur du ska tänka kring varje pusselbit.

En moodboard för en grafisk profil

Visualisera med moodboard

Markus lär dig att skapa en moodboard. Det gör att du kommer igång snabbt och det blir enkelt att se om du följer en röd tråd i det du skapar.

Logotyp i tre versioner

Olika versioner av logotypen

Din logotyp ska fungera i många sammanhang. Därför behöver den finnas i flera versioner. Markus förklarar hur du ska tänka.

Två färgblock med tydliga färgkoder

Använd färgerna enhetligt

Se till att dina färger alltid används enhetligt. Markus visar vilka koder du behöver för tryck och webb.

Provavsnitt

Välkommen

Välkommen

02:01

Fördelar med en grafisk profil

Fördelar med en grafisk profil

02:23

En moodboard hjälper dig igång

En moodboard hjälper dig igång

05:22

Bra tips för logotypen

Bra tips för logotypen

04:46

Dags att presentera

Dags att presentera

04:16

Sagt om kursen

Vad några av våra 20 000 medlemmar säger om den här kursen

Jag har lärt mig så mycket av Markus. Och att se kurserna (grafisk profil och grafisk manual) efter varandra gjorde det tydligt hur jag ska arbeta på ett effektivt och strukturerat sätt.

Hanna Nyman

Content creator

Jag gillar verkligen Markus strukturerande och tydliga exempel. Lugnt och metodiskt går Markus igenom den trestegsraket som är grunden för hur man skapar en grafisk profil.

Ida Bengtsson

Grafisk formgivare

”Mer än det vanliga om typsnitt, färgkoder och logotyp. Markus resonerar kring formspråk och igenkänning, värdeord och visioner, och vem den grafiska profilen egentligen vänder sig till. Många värdefulla och inspirerande tankar!”

Mona Ekelöf

Grafisk formgivare

Kursinnehåll

Vad du lär dig i kursens sex kapitel

1

Introduktion

  • Välkommen
  • Fördelar med en grafisk profil
2

Så börjar du

  • Utgå från ditt företag
  • Visa tydligt vad din verksamhet erbjuder
  • Utgå från din målgrupp när du tar fram din grafiska profil
  • Formulera företagets vision och mission
  • Hitta företagets värdeord
3

Börja visualisera

  • Hur gör liknande företag i branschen?
  • Inspireras av andra
  • Ledord väcker associationer
  • En moodboard hjälper dig igång
  • Stick ut visuellt
4

Att sätta den grafiska profilen

  • Bra tips för färger
  • Bra tips för typsnitt
  • Bra tips för logotypen
  • Hitta rätt bildstil
  • Nu har du grundelementen
5

Visa din grafiska profil för världen

  • Dags att presentera
  • Dags för avtäckning
  • En grafisk manual?
6

Avslutning

  • Summering
  • Våga experimentera
  • Hej då och lycka till!

Vanliga frågor om Moderskeppet

Är Moderskeppet en prenumeration?

Ja, vi kallar det medlemskap. Du betalar ett månads- eller årspris och kan se alla kurser, så ofta du vill.

Är inte Moderskeppet om foto?

2005 startade Moderskeppet som utbildare i foto. Många, många, många har lärt sig fotografera och bildredigera av oss. För varje år har sajten vuxit med fler ämnen och kurser. Det du minns finns numera på sajten Foto. Alla fotokurser ingår även i ett komplett medlemskap på Moderskeppet.

Kan jag se alla kurser när jag vill?

Ja. dygnet runt och på valfri enhet, även mobilen. Vik en timme på jobbet. Eller stjäl en timme fritid, för det är okej att vara ambitiös med kunskap.

Finns det en komplett lista på kurser?

Ja, vi har ett sökbart Bibliotek med alla kurser. Det är många…

Får jag hjälp och lärarkontakt?

Vi har en mejlbaserad hjälp & råd bemannad av våra lärare. De tar emot (och svarar alltid på) dina frågor.

Medlemskap

Vad kostar Moderskeppet?

Moderskeppet kostar 750 kronor per månad, eller 450 kronor per månad med årsbetalning. Exklusive 6% moms eftersom vi är en e-publikation.

Kan jag köpa bara en kurs?

Nej, Moderskeppet har 500 onlinekurser. Allt är samlat i ett medlemskap.

Är det bindningstid?

Det är ingen bindningstid. Du kan avsluta medlemskapet när du vill med ett knapptryck. Du har tillgång till kurserna återstående tiden du betalat för. Medlemskapet rullar på och betalning sker automatiskt om du inte avbryter.

Kan jag ångra mitt köp?

Ja, du får pengarna tillbaka i 60 dagar om du inte är nöjd.

4.9

i betyg av 1719 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet. Om Moderskeppet

Vi hjälper gärna till

Alltid människor i andra änden. Och vi svarar på alla mejl. Har du frågor? Kontakta oss