Bildmanér

Bildmanéret är det sista grundelementet som tillsammans med färger, typsnittoch logotyp skapar den helhet som är din grafiska profil. Även om du kanske till en början inte har planerat att använda mycket bilder, så kommer det förändras så snart du ska publicera på till exempel sociala medier. Ett uttalat och bestämt bildmanér förenklar nämligen din framtidaarbetsprocess oavsett om det gäller att skapa illustrationer, fotografiereller om det handlar om att visa upp olika genomförda projekt som du har gjort. Ditt bildmanér bestämmer du själv. Det kan till exempel bestå av endastillustrationer, fotografier eller kanske 3D-grafik. Visst, det kan kanske kännas lite svårt i början. Men om du börjar med att titta på det arbete du gjort kring ditt företag, dina ledord för designen, din mood board, dina färgval och så vidare, då tror jagdet kommer kännas enklare. Allt det tillsammans pekar säkert mot en tydlig riktning. Det finns så klart otroligt många möjligheter och alternativ då duska sätta ett bildmanér. Ska dina bilder lyfta fram en viss färg. Ska bilderna visa människor. Kanske människor i en miljö med dina produkter. Bilderna kanske ska vara lite mer åt det minimalistiska hållet. Eller monokroma kanske. Eller ska du välja ett helt annat spår där du med hjälp av foton vill skapaen känsla genom bilder av natur eller stadspuls eller landsbygden. Kanske ska dina bilder alltid vara kvadratiska elleri stående format eller kanske hexagonformade. Ja som sagt, det är många frågor att ta ställning till. Men du kommer att lösa det om du redan har övriga delarkring företaget och din grafiska profil klara. Som jag nämnde i början så bidrar ett uttalat bildmanértill att det blir enklare för dig och dina eventuella kollegoratt producera bildmaterial framöver. Processen kommer att gå snabbare och ditt bildmaterial kommer definitivtatt bli mer enhetligt. Dessutom kommer det skapa en igenkänning hos dina mottagare. När du ska sätta ett bildmanér så kan du alltid börja med attsöka på en bildbyrå eller bildbank. Det finns många olika bildbyråer där du kan hitta bilder som kan funkasom en form av vägledning för ditt bildmanér. Sen kan du börja skapa de riktiga bilderna. De bilder som du faktiskt ska använda i din kommunikation. Så har vi ju frågan om du ska använda bilder från bildbyrå ellerskapa egna bilder när det är dags att producera bildmaterial. Valet är enkelt tycker jag. Försök att alltid skapa egna bildergenom att anlita en fotograf eller illustratör om du inte själv kanskapa det material som du behöver. Eller om du har de kunskaperna då kan du ju självklartskapa materialet helt på egen hand. Det hela bidrar till att din grafiska profil känns genuin. Ja, visst kan det kännas enkelt och effektivt att köpa ett gäng bilderfrån en bildbyrå, men i slutändan kan det ställa till med en del problem faktiskt. Eftersom bilderna som du köper oftast är tillgängliga för alla andra. Så finns risken att de börjar dyka upp hos andra företagoch det kanske inte är så kul. Men jag tycker samtidigt att det kan funka att vid vissa tillfällen användabilder från en bildbyrå. Om det inte finns tid eller resurser att skapa de bilder som behövs. Till exempel om du ska göra en längre Power Point där du inte har tillräckligtmed bildmaterial. Min poäng är att du ska undvika att bygga ditt företags visuella identitet beståendeav endast bildbyråbilder. Eftersom de bilder som du använder kan dyka upp hos andra företag. För de bilderna är oftast fria att användas av alla. Nu önskar jag dig lycka till med att sätta ditt eget bildmanér.