Färger

Nu börjar det alltså bli dags att sätta den grafiska profilen. I det här kapitlet kommer jag gå igenom de tre grundelementen för en grafisk profil. Färger, typsnitt, logotyp. Samt ett fjärde bonuselement. Nämligen bildmanér. Alla de här är identitetsbärarna i din grafiska profil. I vilken ordning du vill jobba med de här är upp till dig. Många gånger kan det vara så att jobbet med färg, typsnitt och logotypgår hand i hand och görs parallellt. Jag brukar ofta börja med att ta fram en första versionav den färgpalett jag vill använda. Jag tänker inte gå in på färglära här, jag förutsätter att du harganska bra koll på det. Om du inte har det så har Moderskeppet en bra kurs om det här. Men jag kommer ändå gå in på några vanliga färger. Det är ingen slump att många företag förut använde sig av blått i logotyper. Blått signalerar ju trygghet, stabilitet och pålitlighet. Blått är ju också en favoritfärg för många eftersom färgen känns lugn och trygg. Grönt är också en färg som är favorit hos många. Grönt är skönt och representerar liv och harmoni. Du behöver bara gå ut i naturen eller titta ut genom ditt fönsterför att mötas av olika härliga gröna nyanser. Så klart, det beror ju på årstiden förstås. Men grönt är lika med välmående natur och därför är det en vanlig färg förmiljövänliga och ekologiska produkter. Och även hälsoprodukter. Rött är den första färgen som du ser som barn. Det är en stark färg som får hjärtat att slå lite snabbare. Den som ser något rött skärper sina sinnen. Blir mer impulsiv och agerar mycket snabbare. Gul är en optimistisk färg full av liv och energi. Den kan också uppfattas som lekfull. Det är liksom inte en slump att en del hamburgerkedjortraditionellt sett har använt nyanser av gult och rött i sina grafiska profiler. Anledningen är att just de här färgkombinationerna ska varaaptitretande och att färgerna ska locka till snabbt agerande. Det går snabbt att få maten och vi äter snabbt. Nu för tiden vill många företag och hamburgerkedjor hellre signaleraandra känslor och värderingar med sin grafiska profil. Och undviker därför de traditionella färgerna. Idag består det visuella i mycket större utsträckning av både bild och video. Eftersom det nu för tiden är mycket enklare att produceraden här typen av material. Än vad det var för 30 år sen. Jag vill passa på att snabbt nämna ett par färger till. Nämligen vitt som signalerar renhet, frid och ärlighet. Vitt ger en lugnande känsla. Det kan också ses som början pånåt nytt, en förändring som ska inspirera till att göra nått nytt och oväntat. Svart, det är dramatiskt. Sorg, makt, formalitet. Men också elegans, lyx och exklusivitet. Många gånger i kombination med guld eller silver. Det används också traditionellt tillsamans med vitt för att skapaen stilren och minimalistisk känsla. Men går det då att gå helt bananas vad gäller färgval. Nja, jag skulle nog säga nej. Jag skulle nog bli lite skrämd om en butik som säljer prylar för barnkalashar en grafisk profil som gick i svart och grått. Kanske skulle det funka om de sålde ballonger i bladguld, men nja poängen är att det måste såklart finnas en tydlighet gentemotmottagaren om vad ditt företag står för och erbjuder. Hur många kulörer eller nyanser behövs då i en grafisk profil. Ja det är ju egentligen helt upp till dig och ditt företag. Du behöver åtminstone en primär huvudfärg. Som signalerar det ditt företag står för och/eller erbjuder. Den kan användas i logotypen och som huvudfärg i ditt övrigamarknadsföringsmaterial. Kanske vill du också ha olika nyanser av den för attfå lite variation i ditt visuella uttryck. Och kanske vill du ha en lite mer omfångsrik färgpalett att jobba med. Då kan du skapa ett antal sekundära färger som ett komplement till den primära. En palett till för att skapa livlighet och variation i din grafiska profil. Se dock till att färgerna harmoniserar, så att de tillsammans är behagliga att se på. Du bör inte ha fler än tre till fem sekundära färger. Ju fler färger du har, desto svårare kan det bliatt applicera de i det dagliga arbetet. Alltså, håll antalet till en lagom mängd. Som ger dig möjlighet att vara kreativutan att vara för spretig när det är dags att börja använda den grafiska profilen. När du har valt dina färger är det bra om du skriver utfärgkoderna till de färger du valt. SMYK för trycksaker och RGB för digitalt material. Självklart kan du också ge dina färger namn om du tyckeratt det tillför nåt i den grafiska profilen. Och så kan det också vara rätt kul att ge namn på färger. I en del fall kan det vara befogat med fler sekundära färger. Till exempel om du vill ha färgkodade produktkategorier. Nu är det upp till dig att välja de kulörer och nyanser som dutycker symboliserar ditt företag. Och vad du vill väcka för associationer hos dina mottagare.