Ledord

Som jag varit inne på tidigare så börjar ditt arbete med att komma fram tillvem din målgrupp är och vad du erbjuder dom. Utöver det behöver du också ta fram ditt företags vision och mission och värdeord. För att hitta ditt företags själ och hjärta. Allt det här kommer vara grunden till din grafiska profil. Och din visuella identitet. Oftast är det värdeorden som har störst betydelseför hur den grafiska profilen kommer bli. Men dom räcker inte alltid till helt och hållet. Det är då jag brukar fundera på vad den grafiska profilenska ge för signaler och associationer hos mottagaren. Jag brukar kalla dom för ledorden. Dom utgår alltid utifrån företagets värdegrund. Men fokuserar mer på en tydlighet i det visuella uttrycket. Som ska väcka känslor och associationer hos din målgrupp. Till exempel kan ledorden för tillverkaren av kontorsmöbler vara: Ergonomi, ergonomi är vårt fokus och det ska tydligt framgå. Tydlighet, det visuella ska vara tydligt och lätt att förstå. Kvalité, vi gör kvalitetsprodukter och det ska synas. Mänskligt, den mänskliga närvaron är viktig. Får inte bli för tekniskt. Vänligt, vi ska uppfattas som ett vänligt och hjälpsamt företag. Och det här ska förmedlas med typsnitt, färger och bildmanér. Det du kan göra är att sätta dig ner med penna och papper eller post-it lapparoch spåna fram ett antal ledord som du tycker känns viktigaför just din grafiska profil. Är ni flera på företaget tycker jag du ska göra den här typen av övningtillsammans med några andra. Den dynamiken i en grupp gör att denhär processen kan gå snabbt och du får ledord som du själv inte hade tänkt på. Listan med ledord får inte bli för lång. Jag tycker att cirka fem till sju ledord är alldeles lagom. Kommer du fram till fler än så, kan det vara läge att börja stryka. Kanske betyder några av ledorden ungefär detsamma. Då blir det så klart lättare att stryka vissa ord. Nu tycker jag att du kan börja med att sätta ihop en egen lista med ledord. I nästa avsnitt är det dags att börja visualisera arbetet du har gjort hittills. Genom att sätta ihop en mood board. Då är det bra att du har dina ledord. För annars kan det bli lite klurigt att få ihop en mood board. Som i samklang med ditt företag och det du vill uppnå med din grafiska profil.