Logotypen

Din logotyp kommer vara din viktigaste, tydligaste ochmest använda identitetsbärare. Eftersom det alltid ska finnas en tydlighet i att det är ditt företagsom är avsändaren så kommer din logotyp finnas med i principall form av visuell kommunikation. Webbplats, digital presentationsmaterial, sociala medier, trycksaker, visitkort, kataloger och så vidare. Även om logotypen kommer ha den mest framträdande rollen i dinvisuella kommunikation med omvärlden så ska du komma ihåg att det ärkombinationen med dina typsnitt och färger som skapar dingrafiska profil och visuella identitet. Vad är det då du bör tänka på när du ska ta fram din logotyp. Jag har ju pratat en del om att sticka ut och försöka differentiera dig. Så jag tänker inte gå in på det igen. Vill bara säga att se till att logotypensymboliserar vad ditt företag står för, vad du erbjuder dina kunderoch de ledord du tagit fram. Svårare än så är det inte, eller? Jo det finns några praktiska saker du självklart behöver tänka på. Tydlighet det är superviktigt. Med det menar jag att logotypenska gå att tyda i stort och litet format. Den behöver fungera i både färg och svartvitt. Och självklart ska det gå att läsa ditt företagsnamn. Grundregeln är att försöka hålla logotypen så ren och enkel som möjligt. Det ska gå och tyda och känna igen den på avstånd. Samtidigt som du ska kunna skala ned den till en liten genvängsikon på webbläsaren. En viktigt detalj som du bör ha i åtanke är att inte använda för tunna linjeri texten och eventuell symbol. En logotyp med tunna linjer eller en tunn skärning avett typsnitt blir sällan tydlig. Så vad är då beståndsdelarna i en logotyp. Jo, logotyper kan vara helt grafiska. Det vill säga symboler eller ikoner. Ett monogram som oftast är en förkortning, en bokstavskombination eller initialer. En komposition av ett namn, ett så kallat ordmärke. En kombination av symbol eller monogram och namn. Emblem. De flesta företag använder sig av ett distinkt designat ordmärke ellerkombinationsvarianten där symbolen eller monogrammet ocksåkan användas helt fristående. När du ska börja skissa på din logotyp ska du tänka påatt hålla dig till dina färger och ditt typsnitt. Nu när jag säger det här inser jag ju att det finns massor av undantagnär det gäller typsnitt i logotypen såklart. Det finns till exempel handritade logotyper, monogram med udda och originella typsnittoch en del företag använder sitt typsnitt i logotypen menhar tweakat den lite så att logotypen ska få mer karaktär. Du märker att det inte finns några regler kring just det här. Och tur är väl det. Balans och harmoni det är nåt du behöver ha i åtanke. Balans och harmoni bidrar nämligen till att din logotyp blir tydlig ochväcker positiva känslor hos mottagaren. Här kan du se till att det finns balans och harmoni mellan text, ordmärke och symboler. Men även att det är jämna avstånd mellan bokstäverna. Du kommer antagligen börja skissa på några olika varianternär du sätter igång med logotypen. Antingen gör du det direkt i datorn ellerså skissar du för hand. Alla jobbar på lite olika sätt. Skissandet är i alla fall en väldigt bra början. Du kommer sakta men säkert hitta rätt spår utifrån de första skisserna. Kanske du till och med kan sammanfoga ett par skissersom slutligen blir din färdiga logotyp. Var inte rädd för att bolla dina skisser med nån annan, det är väldigt värdefullt att få lite input när du befinner digi den här kreativa processen. Du kommer säkerligen få några nya idéer då. Låt det här ta lite tid. Tillåt dig att pausa från den här processen. Det kommer att löna dig. För tar du en paus kommer duse med nya ögon på det du har gjort. Du ser lite klarare. Du vill säkert justera nån detalj eller göra någon större förändring. För att sen slutligen hitta rätt och då kommer du få fram en logotypsom du kommer vilja använda under en lång tid framöver.