En grafisk profil är första steget till en grafisk identitet
Det visuella är oftast det första dina läsare, konsumenter eller medlemmar möter i kontakt med ditt företag eller organisation. Företaget vill ju ge ett positivt och seriöst intryck. Hur gör du då?
Markus Ojanperä är en erfaren grafisk formgivare med över 20 år i branschen. Han hjälper dig att skapa en grafisk profil och guidar dig från start till mål.
En grafisk profil består av byggstenarna: logotyp, färger, bilder och typsnitt. En grafisk manual berättar hur byggstenarna ska användas. Tillsammans bildar de en grafisk identitet. Den är ansiktet utåt och avgör hur andra uppfattar ett företag.
Att ta fram en grafisk profil är första steget i skapandet av en grafisk identitet. Nästa steg är att sammanställa allt i en inspirerande handbok, som du lär dig i kursen Skapa en grafisk manual.
Behöver ditt företag en grafisk profil?
Svaret är ett solklart ja. Din grafiska profil är en av företagets viktigaste grundstommar. Är den tydlig och genomarbetad skapas igenkänning. Det i sin tur stärker varumärket.
Saknas en visuell röd tråd riskerar ditt företag att upplevas som oseriöst. I värsta fall når du inte ut till dina läsare, konsumenter eller medlemmar. Så en grafisk profil är viktig. Oavsett om du arbetar ensam som egen företagare eller i ett stort team i en kommun.
Om kursen
Skapa en grafisk profil är för dig som behöver ta fram tydliga och enhetliga visuella riktlinjer för ditt företag.
I 23 avsnitt hjälper Markus Ojanperä dig att komma igång, och guidar dig sedan igenom de fyra grundelementen – färg, typsnitt, logotyp och bildmanér. Resultatet blir en genomtänkt grafisk profil med en tydlig röd tråd.
Du får också tips på hur du presenterar ditt arbete för dina kollegor. Och hur du går tillväga när det är dags att lansera den nya grafiska profilen.
I stödmaterialet hittar du nedladdningsbara checklistor att använda när du arbetar med ditt eget material.
När du tagit fram de byggstenar du behöver till din grafiska profil är det dags att samla allt i en grafisk manual.
Du lär dig
- varför ditt företag behöver en grafisk profil
- vad din grafiska profil ska innehålla
- hur du fokuserar på rätt målgrupp
- varför företagets värdeord är viktiga för den grafiska profilen
- hur du hittar stilen för ditt företag
- hur du kommer igång med en moodboard
- tänka kring färger, typsnitt, logotyp och bilder.
Om Markus Ojanperä
Markus Ojanperä är en erfaren grafisk formgivare med över 20 år i branschen. Han har hjälpt både små och stora företag med att ta fram en visuell identitet. I den här kursen lär han dig att ta första steget och skapa en grafisk profil.
Markus Ojanperä
Grafisk formgivare
Fler kurser av Markus