Skapa tillgängligt innehåll som alla kan ta del av
Du vill såklart att alla ska kunna ta del av det innehåll du lägger ut på sociala medier som Instagram, Facebook, TikTok och YouTube.
Därför behöver du skapa innehåll som är tillgängligt. Anna Carlsson är kommunikatören och UX-designern som har stor erfarenhet av att arbeta med just detta. Hon är din lärare i den här kursen.
Vad är tillgänglighet?
Att göra innehåll tillgängligt innebär att du bearbetar det. En person som vanligtvis förhindras att ta del av innehåll ska ändå lyckas.
Genom att du lägger till undertexter kan de med hörselnedsättning förstå din video. Och en alternativ text gör att de med synnedsättning får hjälp att tolka vad en bild föreställer.
Tillgänglighet är också att använda klarspråk, så att alla förstår innehållet. Och att du anpassar färgval. Då inkluderar du den som inte kan uppfatta färger som du.
Tillgängligt innehåll är bra för alla
Tillgänglighet är inte bara till för de med permanenta funktionshinder som synskador och nedsatt hörsel. Tillgängligt innehåll på sociala medier är bra för alla.
För det finns situationer där de flesta har svårigheter att ta till sig innehåll. Som när du är nånstans där det låter mycket. Då hör du inte ljud från en film på mobilen och behöver undertext för att förstå.
Eller när du är ute i stark sol och det blir blänk på skärmen. Eller när du är stressad. Då kan det vara svårt att förstå, och informationen behöver vara tydlig och enkel att hitta.
Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service – DOS
Visste du att ditt innehåll på sociala medier faktiskt måste vara tillgänglighetsanpassat? DOS-lagen handlar om att se till att människor kan ta del av, och förstå, innehåll i digitala medier.
Lagen gäller för offentlig sektor. Där står det att webbplatser ska vara anpassade och att innehåll på sociala medier, så långt det är möjligt, också ska vara det.
Om kursen Skapa tillgänglighet på sociala medier
Den här kursen är för dig som vill nå ut till fler med ditt innehåll i sociala medier.
Du vill lära dig hur du får ditt konto att sticka ut på ett bra sätt. För varumärket stärks när du jobbar med tillgänglighet. Dessutom blir sökbarheten bättre för dina inlägg, både inne i kanalen och till viss del även via sökmotorer som Google.
Efter kursen är du medveten om vikten av tillgänglighet. Du har rätt verktyg för att öka tillgängligheten i de sociala medier som du arbetar med, och når ut till fler, redan i dag.
Du lär dig
- vad du behöver veta om tillgänglighet och dess betydelse
- att skapa lättlästa hashtags
- varför text i bild är otillgängligt, och hur du löser det
- att använda emojis
- varför du ska undertexta video
- om färger och ljus
- att skriva alt-texter
- om syntolkning, textblock och giffar i Stories
- tillgänglighet på plattformarna Facebook, Instagram och LinkedIn.
Om Anna Carlsson
Anna Carlsson är kommunikatör och UX-designer. I 15 år har hon arbetat med tillgänglighet och användbarhet på olika sätt. Hon betonar hur viktigt det är med användarvänliga verktyg. Och att tillgängligt innehåll på sociala medier är bra för alla.
Anna Carlsson
Kommunikatör och UX-designer
Fler kurser av Anna