Tio konkreta skrivtips från Mattias Åkerberg
Sliter du ditt hår varje gång du ska skriva informativa och säljande texter på webben?
Sluta med det. I den här kursen får du hjälp av copywritern Mattias Åkerberg som har lång erfarenhet av att skriva läsvärda texter på webben.
Tre myter om texter på webben
Det finns många myter om hur en text på nätet ska se ut och hur en tänkt läsare tar till sig innehållet. Mattias tar upp de tre vanligaste:
- Vi skumläser på webben.
- Det är jobbigare att läsa på skärm än på papper.
- Texter på webben ska vara kortare.
Men, stämmer det här verkligen? I vilka myter finns det sanning? Vad ska du egentligen förhålla dig till?
Mattias banar väg bland myter och sanningar för att du ska kunna skapa texter för webben som verkligen blir lästa.
Tio tips om att skriva för webben
Skillnaden mellan att skriva på papper och att skriva på webben är inte så stor som du kanske tror. Men det finns vissa saker som du behöver tänka på när det kommer till överblick, disposition och konkurrens.
På webben är det svårare att få en överblick av en hel text och se hur den är disponerad. Dessutom finns det alltid liknande texter som tävlar om din uppmärksamheten.
Med hjälp av tio konkreta tips, fem om innehållet och fem om formgivningen, lär du dig att skriva texter som blir lästa och förstådda.
Om kursen Skriv bättre texter på webben
Copywritern Mattias Åkerberg är proffs på att skriva texter som är lätta att ta till sig även på en skärm. I den här kursen lär han dig sina bästa knep.
Mattias lär dig:
- Vad som är tre myter om texter på webben.
- Vad det finns för skillnader mellan text på papper och på webb.
- Hur en innehållsmässigt lyckad text ser ut.
- Vikten av en tydlig rubrik och varför du ska lyfta det viktigaste först.
- Vad är lagom radlängd, teckenstorlek och lämplig teckenfärg.
- Varför det är smart att ha fetstil på viktiga nyckelord.
- Hur stycken och punktlistor förenklar läsningen.
Efter kursen skriver du informativa och säljande texter för webben som är lätta att ta till sig. Du vet vilka riktlinjer du ska förhålla dig till och vilka myter du kan strunta i när du arbetar.
Om Mattias Åkerberg
Mattias Åkerberg är copywritern som lär andra att skriva bättre texter som är lätta att ta till sig och förstå. Sedan 2010 driver han reklambyrån Please copy me och arbetar varje dag med att skapa texter som får läsaren att agera.
Om Mattias Åkerberg
Mattias är copywriter, författare och föreläsare. Han lär dig mer än gärna hur du skriver bättre texter, som är både läsvärda och läsvänliga.
Mattias Åkerberg
Fler kurser av Mattias