Taggar, grupper och segment med Mailchimp

Lär dig Mailchimps smarta verktyg taggar, grupper och segment för att enkelt filtrera fram specifika prenumeranter ur din audience.

  • 25 korta och effektiva avsnitt
  • Gå kursen i din egen takt
  • Repetera så ofta du vill
  • 55min
  • Släpptes juni 2021
Provtitta

Börja kursen idag

Pris & Köp ›

450 kr/mån (betalas årsvis) för alla kurser

Så funkar det

Du får Sveriges största kursutbud om digitala verktyg för dagens jobb. Alltid där när jobbet kräver nya kunskaper.

500 onlinekurser
Nya kurser varje vecka
Lärorika medlemsbrev
Bemannad hjälp och råd om teknik
Alltid tillgängligt

4.9 i betyg av 1719 omdömen

Rätt brev till rätt person med taggar, grupper och segment i Mailchimp

Genom att segmentera dina prenumeranter i Mailchimp med hjälp av taggar, grupper och segment ser du till att varje prenumerant får rätt information från dig.

Du delar enkelt upp din audience i olika segment.

Segment i Mailchimp delar upp din audience

E-post är en riktigt smart kanal för information och marknadsföring. Men ju mer din audience fylls med e-postadresser, desto spretigare kommer den att bli.

Vissa prenumeranter är helt nya, andra har varit med länge. Vissa vill bara ha brev från dig någon gång i veckan, andra månadsvis.

Dina prenumeranter har garanterat också varierande intressen och mål med att finnas med i din audience. Ingen är helt enkelt den andre lik och behöver förmodligen inte alltid exakt samma innehåll eller med samma frekvens.

Därför erbjuder Mailchimp smarta verktyg för att samla in och hålla koll på användbar information om varje enskild prenumerant. Då kan du leverera innehåll som passar. Verktygen är taggar, grupper och segment.

Om kursen Taggar, grupper och segment med Mailchimp

I den här kursen lär Gabriella Argus dig hur du gör för att skilja ut en specifik grupp med prenumeranter i din befintliga audience för att du ska kunna skicka rätt brev till rätt person vid rätt tidpunkt.

Gabriella lär dig:

  • Varför du bara ska ha en samlad audience med prenumeranter.
  • När du ska välja taggar, grupper eller segment.
  • Hur du använder varje verktyg i ditt arbetssätt för att dela upp din audience.
  • Hur du når rätt person med rätt budskap genom att märka upp prenumeranterna.

Efter kursen använder du dig tryggt av taggar, grupper och segment i ditt arbete med Mailchimp.

”Med dessa smarta verktyg skapar du ordning och reda bland dina prenumeranter i Mailchimp.”

Om Gabriella Argus (fd Kjeilen) 

Gabriella är lärare på Moderskeppet, men hon driver också ett eget bokförlag där hon själv ansvarar för en stor del av marknadsföringen. Just Mailchimp har varit en nyckel i hennes eget arbete.

Om Gabriella Argus

Gabriella Argus (fd Kjeilen) arbetar som marknadsförare och är skicklig på sociala medier. Hon är även författare och delägare i ett bokförlag.

Gabriella Argus

Gabriella Argus

Provavsnitt

Rätt brev till rätt person

Rätt brev till rätt person

02:50

Mer än en audience?

Mer än en audience?

04:58

Taggar, grupper eller segment

Taggar, grupper eller segment

03:15

Kursinnehåll

Vad du lär dig i kursens fem kapitel

1

Prolog

  • Rätt brev till rätt person
  • Mer än en audience?
  • Taggar, grupper eller segment
2

Taggar

  • Vad är taggar?
  • Skapa taggar
  • Tagga befintliga prenumeranter
  • Tagga nya prenumeranter
  • Skicka brev till alla med en tagg
  • Radera taggar
3

Grupper

  • Vad är grupper?
  • Skapa grupper
  • Lägg till befintliga prenumeranter i en grupp
  • Lägg till nya prenumeranter i en grupp
  • Låt prenumeranten själv välja grupp
  • Skicka brev till en grupp
  • Ta bort prenumeranter från en grupp
  • Ändra synlighet på grupper
  • Radera grupper
4

Segment

  • Vad är segment?
  • Regular segment vs Advanced segment
  • Skapa ett segment med ett villkor
  • Skicka brev till ett segment
  • Skapa ett segment med flera villkor
  • Radera segment
5

Epilog

  • Mot ett smartare mejlande

Vanliga frågor om Moderskeppet

Är Moderskeppet en prenumeration?

Ja, vi kallar det medlemskap. Du betalar ett månads- eller årspris och kan se alla kurser, så ofta du vill.

Är inte Moderskeppet om foto?

2005 startade Moderskeppet som utbildare i foto. Många, många, många har lärt sig fotografera och bildredigera av oss. För varje år har sajten vuxit med fler ämnen och kurser. Det du minns finns numera på sajten Foto. Alla fotokurser ingår även i ett komplett medlemskap på Moderskeppet.

Kan jag se alla kurser när jag vill?

Ja. dygnet runt och på valfri enhet, även mobilen. Vik en timme på jobbet. Eller stjäl en timme fritid, för det är okej att vara ambitiös med kunskap.

Finns det en komplett lista på kurser?

Ja, vi har ett sökbart Bibliotek med alla kurser. Det är många…

Får jag hjälp och lärarkontakt?

Vi har en mejlbaserad hjälp & råd bemannad av våra lärare. De tar emot (och svarar alltid på) dina frågor.

Medlemskap

Vad kostar Moderskeppet?

Moderskeppet kostar 750 kronor per månad, eller 450 kronor per månad med årsbetalning. Exklusive 6% moms eftersom vi är en e-publikation.

Kan jag köpa bara en kurs?

Nej, Moderskeppet har 500 onlinekurser. Allt är samlat i ett medlemskap.

Är det bindningstid?

Det är ingen bindningstid. Du kan avsluta medlemskapet när du vill med ett knapptryck. Du har tillgång till kurserna återstående tiden du betalat för. Medlemskapet rullar på och betalning sker automatiskt om du inte avbryter.

Kan jag ångra mitt köp?

Ja, du får pengarna tillbaka i 60 dagar om du inte är nöjd.

4.9

i betyg av 1719 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet. Om Moderskeppet

Vi hjälper gärna till

Alltid människor i andra änden. Och vi svarar på alla mejl. Har du frågor? Kontakta oss