Rätt brev till rätt person

E-post är en riktigt smart kanal för information och marknadsföring. Vare sig du ska kommunicera med kunder i din webbutik, personer som är nyfikna påditt varumärke, eller med besökare till ett återkommande event som du anordnar.

Mailchimp är en av de mest populära tjänsterna för att hantera mångae-postadresser, skapa och skicka snygga brev, och följa upp hurde här utskicken gick i efterhand.

I Mailchimp har du givetvis möjlighet att skicka ett brev till alla prenumeranteri din e-postlista. Eller kan du sålla ut en avgränsad gruppmed prenumeranter att skicka till. I den här kursen kommer jag att lära dig mer om just det sistnämnda. Hur du skiljer ut en specifik grupp av prenumeranter i din befintliga lista, så att du kan skicka rätt brev till rätt person vid rätt tidpunkt.

Ju mer din audience med e-postadresser växer och frodas med nya prenumeranter, desto mer kommer den såklart att spreta. Vissa prenumeranter har varit med länge, vissa är helt nya. Vissa är superaktiva, engagerade. De läser nästan alla brev du skickar ut, och de klickar ofta på länkar. Men andra kanske är lite mer svårflirtade.

Dina prenumeranter har garanterat också varierande intressen och målmed att finnas med i din lista. Ingen är helt enkelt den andra lik, och behöver förmodligen inte alltidexakt samma innehåll eller samma frekvens.

Därför erbjuder Mailchimp smarta verktyg för att samla in och hålla koll påanvändbar information om varje enskild prenumerant. Så att du kan leverera innehåll som passar just dem.

De här verktygen går under namnen Tags, Groups och Segments. Alltså taggar, grupper och segment på svenska.

I den här kursen lär jag dig hur taggar, grupper och segment i Mailchimp fungerar. Hur du gör för att skapa och hantera dina egna taggar, grupper och segment. Och hur du sen tar hjälp av dem när du ska skicka dina nyhetsbrev.

Jag kommer att utgå från att du redan är bekant med Mailchimps gränssnitt, att duhar en befintlig e-postlista, är van vid att skicka ut brev, och att du också harkoll på hur du skapar och redigerar formulär. Vet du inte det här finns givetvis kunskapen här på Moderskeppet. Du hittar länkar i kursens stödmaterial.

Så, med det sagt, är det nu dags att dyka ner i de här fenomenalaverktygen, taggar, grupper och segment.