Din lista med e-postadresser innehåller massvis med användbar information omdina prenumeranter och deras vanor. Allt från information om när de blev prenumeranter, vilka grupper de tillhör, vilka taggar de har, till vilka brev de har fått från dig. Ja, till och med vilka brev de har öppnat, och vilka länkarde har klickat på i de här breven. Ju mer information du själv samlar in, och ju fler brev du skickar, desto merdata får du om varje enskild prenumerant.
Det här är väldigt användbart. All den här informationen kan du använda för attfiltrera fram ett gäng utvalda prenumeranter inför ett utskick. Det här kallas att segmentera. Att skapa ett segment.
Det du gör rent praktiskt och tekniskt är att sätta villkor för att sålla framen grupp prenumeranter du vill skicka till.
Du kan till exempel säga "Filtrera fram alla nya prenumeranter den senastemånaden". Eller "Filtrera fram alla prenumeranter som öppnade mittsenaste brev". Du kan också säga "Filtrera fram alla nya prenumeranter den senaste månadensom dessutom har öppnat mitt senaste brev".
Du kan alltså filtrera fram prenumeranter utifrån allt från ett till flera villkor. Riktigt praktiskt och användbart.
Så summa summarum, så fort du vill skicka brev utifrån gemensam informationom dina prenumeranter, såväl information om prenumerantens aktiviteter somgrupptillhörighet eller annan information, då ska du använda verktyget Segment.