Hur skapar du struktur i Word? Har du koll på hur du lägger till sidnumrering? Hur skapar du en automatisk innehållsförteckning? Och måste du ha formatmallar?
Genom att arbeta strukturerat från början sparar du mycket tid. Du skapar ordning och reda i ditt dokument, innan du sätter igång med ditt arbete.
Språkkonsult och kommunikatör Ulrika Gotthardsson visar alla fördelar med att använda dig av smarta funktioner i Word. Funktioner som formatmallar, skapa innehållsförteckning samt att hantera bilder och sidnumrering.
Men har du i dagsläget ett dokument som redan är rörigt? Så bra! Ulrika visar även hur du städar upp ett redan existerande dokument.
Dessutom ger hon dig tips på hur du kan samarbeta med andra i samma dokument, med funktioner som kommentarer, förslag på förändringar och egna anteckningar. Med digitalt samarbete slipper du ha mängder av filer som heter Viktigt dokument-version-1.2.34718.doc.
Ulrika lär dig:
Ulrika Gotthardsson brinner för ämnen som klarspråk och tillgänglighetsanpassning av information. Hon förespråkar att du använder formatmallar i ditt dokument. Det är viktigt för att skapa struktur i dokumenten men framför allt för att göra dokumenten tillgänglighetsanpassade.