Bjud in tittare till din livesändning

Nu är det dags att sprida informationen om dinlivesändning och nå ut till din persona för att hen skatitta på ditt webbseminarium. När du har schemalagt ditt webbseminarium så får dutillgång till en länk som leder direkt in tilldin schemalagda video. Där kan tittaren se hur många dagar det är kvartills sändningen går live. Och om hen är inloggad på sitt Youtubekonto så kan hen enkeltlägga till en påminnelse. Då skickas det automatiskt ut en liten notis när dittwebbseminarium startas.

Den här länken kan du sprida precis vart du vill. Oavsett om du har valt att göra videon offentlig eller olistad. Dela den i ditt företags sociala kanaler, som Facebook, Instagram, Twitter och Linkedin. Dela gärna ett inlägga några dagar innan för att ge tittarentid att planera in seminariet i sin kalenderoch var noga med att påminna åtminstone två gånger dagendå du faktiskt sänder. Till exempel 8 timmar innan och sedan 30 minuter innan du går live. Förutom att dela den här länken på sociala medier så kan du ävensprida den via mejl. Om du har ett nyhetsbrev som du skickar ut till kunder ellermedlemmar kan du använda länken även där för att tipsaom seminariet. Du kan också dela sändningen med dem som prenumerarpå din kanal. Klicka in på länken så ser du en förhandsvisning av din sändning. Klicka på Dela och välj Skapa inlägg. Inlägget hamnar sedan på din community sida där prenumeranterkan hitta det och klicka på sändningen. Ett sista tips är att bädda in sändningen på din webbplats. Du klickar på Bädda in, för att få en kod som dukan placera på din sajt. Vi valde att placera den i ett blogginlägg men du kansåklart placera den precis vart du vill, till exempel på startsidan. Du kan också peta in länken i relevanta inlägg som harmycket trafik. Och på så vis hitta flera som kan vara intresseradeav att vilja titta. Du behöver förstås inte sprida den överallt. Utan välj kanal utefter vart din persona befinner sigoch lägg krutet på marknadsföringen där. Youtubes rekommendation är att du sprider sändningen minst48 timmar innan du går live, för att få bäst effekt. Och glöm inte att påminna tittaren strax innansändning startar så att hon har en chans att titta in.