Att hålla ett webbseminarium innebär egentligen väldigtlite tid framför kameran, desto mer tid läggs på planering. Börja med att bestämma vem du pratar till. Vi på Moderskeppet vi arbetar alltid med personas. Och en persona är en påhittad person som du vill rikta dig till. Din persona är hela din målgrupp. Så fråga dig själv: Vem ska lära sig av dig? Vad kan hon nu på förhand? Och vad ska hon ha för kunskap när ditt webbseminarium är över. När du har din persona planerad är det lättare att lista ut vilketexempelmaterial du behöver för att hon ska lära sig bäst. Och vilket tilltal du ska ha. Du hittar en mall för hur du tar fram dinpersona i kursens stödmaterial. Det andra som du behöver fundera på är vilket problem som dittwebbseminarium ska lösa. Vad är det din persona ska få ut av ditt seminarium. Ofta handlar det om att lösa ett kunskapsproblem. Sätt ord på problemet som din persona vill ha löst. När det är formulerat så är det lätt för dig att ocksåskriva vilket mål webbseminariet har. Vad kommer din persona att kunna, veta eller kännaefter ditt webbseminarium?