Denna kurs kan innehålla felaktigheter. För nyare kurser se Facebook.
Räkna ut engagemangsgrad och skapa ambassadörer
Din närvaro på Facebook blir mer värdefull om du lyckas skapa engagemang hos dina följare. För om dina följare är engagerade är de mer mottagliga för det du vill säga, och sälja.
Vad menas med engagemang?
Ett engagemang på Facebook innebär att någon har reagerat på det du publicerat genom att gilla, dela eller kommentera ditt inlägg. Det kan också vara att klicka på en länk du delat eller genom att besöka din företagssida.
Engagerade följare blir ambassadörer
Engagerade följare är superbra ambassadörer som delar vidare det du publicerar, utan att du betalat en enda krona för marknadsföring. Genom att skapa innehåll som engagerar och får dina följare att vilja dela det vidare kan du på så vis nå ut till fler.
Om kursen Engagera på Facebook
Åsa Wallenrud driver flera framgångsrika konton på Facebook och lär dig i den här kursen hur du skapar och mäter engagemang och vilken typ av inlägg som fungerar bäst.
Åsa lär dig:
- Hur du mäter engagemangsgrad på Facebook och tar fram din egen mall.
- Hur du hittar rätt typ av engagemang för just ditt företag och för olika sorters inlägg.
- Hur du hittar den optimala publiceringsfrekvensen för dina inlägg.
- Hur du skapar innehåll som engagerar dina följare.
- Hur bra engagemang kan ge organiska poster lika bra räckvidd som annonser.
Efter kursen skapar du innehåll till ditt företags Facebooksida som väcker intresse och får följarna att reagera. Du vet vilket engagemang du är ute efter på varje inlägg du publicerar och du har koll på hur du följer upp engagemangsgraden för att effektivt arbeta med den i din kommunikation.
Om Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud är sociala medier-ansvarig på Blocket och ansvarar för totalt 26 kanaler. I hennes arbete skapar Åsa strategier och innehåll, publicerar och tar hand om kommentarer samt rapporterar hur det gått till övriga på marknadsavdelningen.
Att lägga fokus på att skapa just engagemang gav Åsa ett kvitto på att folk är intresserade av varumärket och produkterna.
Om Åsa Wallenrud
Åsa arbetar som sociala medier-ansvarig på Blocket och driver eget som skribent. Hon lär dig engagerar dina följare på Facebook och Instagram.
Åsa Wallenrud
Fler kurser av Åsa