Kort bakgrund till dagens Instagram

Instagram lanserades 2010 och antalet användare växte väldigt snabbtoch idag är ju siffrorna hisnande, numera finns det faktiskt över1 miljard konton på Instagram så det är såklart en av de absoluta jättarna inomsociala medier och man kan ju fråga sig då vad det egentligen ärsom har lockat så många människor. Från början så handlade nog det mesta om timing, Instagram fångade upp den här vågen som kom så starkt, nämligen vår önskan att snabbt kunna dela med oss till andra, det skulle gå snabbt, det skulle vara enkelt, och det skulle vara en mobilapp, för mobilkamerorna var ju det nyasjälvklara dagboksverktyget och medan Facebook då innehöll allt mellan himmeloch jord var Instagram helt och hållet fokuserat på just bilder. Några som hade fångat upp en annan våg strax före Instagram var personerna bakomappen Hipstamatic, för i en tid där digitalkamerorna hade utvecklatssnabbt mot teknisk perfektion så insåg de att världen var redo för en motreaktionså de skapade en kameraapp som via filter kunde efterhärma den härretrokänslan i bilder som plåtats med gamla billiga plastkameror, och det var i ett kvadratiskt format och det här blev snabbt en succé, <i>men</i>, det Histamatic saknade var det sociala, det var en ren kameraappoch den skulle fungera och kännas som en riktig gammal plastkamera, så Instagram såg sin chans att kombinera den här vurmen för kvadratiska bilder medretrofilter med vilja att dela med sig av sina bilder på ett snabbt och enkelt sättoch det blev framgångssagan som idag alltså har över 1 miljard användare. Jag berättar inte detta för att grotta ner mig i appens historia egentligenutan för att det är intressant att fundera då över var de här filtren kommer ifrånoch de här faserna som Instagram har gått igenom, för från början var det inget koncept som tilltalade så kallade riktiga fotograferom jag får generalisera lite, små lågupplösta bilder med knasiga filtersom dessutom alltid var kvadratiska, det var inget som attraherade gruppenmed en jättedyr kamera som ville ha teknisk perfektion i stora maffiga bilder, men vågen hann ju ikapp dem också som bekant och i dagens extrema bildöverflödkan kanske inte alla bilder se likadana ut så trenderna har tydligt gått mot ettannat bildspråk än det här med optimal teknisk kvalitéoch appar som Hipstamatic och Instagram har ju förståskraftigt bidragit till den utvecklingen. Sen var det ju förstås det här med den förföriska räckvidden, att nå ut till världen med sina bilder på ett enkelt sätt var roligare än attbygga portfoliowebbsidor som har ganska få besökare, så för varje år hamnade fler och fler fotografer på Instagram och snacketom att Instagram bara innehåller unga personer som postar bilderpå vad de äter och så vidare avtog, sen har ju förstås då även Instagramutvecklats med nya möjligheter och funktioner för att hänga med i tiden, kravet på ett kvadratiskt format är borta och filterhysterin är lite mer nertonad, så det här är parallella utvecklingar som har hjälpt varandra, men min huvudpoäng med den här korta överflygning av Instagrams bakgrund ärsom sagt att ge dig en ökad förståelse för arvet som ligger till grund för attappen ser ut som den gör idag och att det till syvende och sist handlar om attnå ut till världen med sina bilder och även om det kanske börjadei en annan ände så är Instagram idag med sitt bildfokus en självklarplattform för fotografer, allt från den enklaste amatörfotograf tillvärldens största fotografnamn.