Annonsera på Facebook och Instagram med Ads Manager
Vill du öka din försäljning? Driva mer trafik till din webbsida? Skapa medvetenhet för något du brinner för? Eller kanske inleda nya konversationer med personer som gillar din verksamhet?
Då ska du annonsera på Facebook och Instagram.
I den här kursen lär marknadsföraren Angelica Bengtsson dig att annonsera på Facebook och Instagram med Metas annonsverktyg Ads Manager. Hon är engagerad och med dig hela vägen så att du kommer i gång direkt och lyckas. Nu är bästa tiden att börja.
Ungefär 68 procent av Sveriges internetanvändare* finns på Facebook och nästan lika många på Instagram. Chanserna är med andra ord stora att du lyckas nå din målgrupp på första försöket.
Låt Ads Manager bli din marknadsföringsvän
I Ads Manager sköter du hela verksamhetens annonsering på Metas plattformar. Eller snarare sköter Ads Manager det mesta åt dig.
Din uppgift när du annonserar på Facebook och Instagram är att ställa in rätt målgrupp, budget och placering. Sedan spenderar Ads Manager dina pengar och ser till att annonser dyker upp i rätt personers flöden, händelser och reels.
Om kursen
Bli medlem idag för att lära dig skapa och publicera din första av många annonser. Du får direkt tillgång till 29 stycken korta, men kunskapsrika videoavsnitt där Angelica Bengtsson hjälper dig att komma igång.
Det bästa är att du kan repetera om och om igen tills kunskaperna sitter.
Efter kursen jobbar du i Ads Manager och annonserar på Facebook och Instagram för ditt företag. Du når ut med budskap i målgruppens flöden. Det hjälper organisationen att växa och lyckas med sina mål.
Psst! Ser det inte likadant ut för dig som i kursen? Kika i kursens stödmaterial för att få hjälp att hitta rätt.
*statistik från Svenskarna och internet
Du lär dig
- navigera i Ads Manager
- starta ditt konto och koppla ihop Facebook med Instagram
- hur annonser i Ads Manager är uppbyggda
- skillnaden mellan kampanjer, ad sets och annonser
- definiera din målgrupp, manuellt eller med hjälp av AI
- skapa annonser med bilder, video och text
- vad för ytor du kan annonsera på
- publicera samma annons i flödet, händelser och reels
- att annonser har en inlärningsfas och vad det innebär
- varför du ska följa upp resultatet av din annons
- hur du vet att din annons fungerar.
Om Angelica Bengtsson
Angelica Bengtsson har arbetat med marknadsföring på många olika sätt. Hon har jobbat både med att skriva texter, ta och redigera bilder, skapa videos, SEO och skapa annonser. I dag arbetar hon med att utforma utbildningar som utbildningsdesigner i Region Skåne. Som lärare är Angelica pedagogisk och mån om att du ska förstå och lära dig.
Angelica Bengtsson
Utbildningsdesigner
Fler kurser av Angelica