Hållbarhetskommunikation

Anna Carendi
Hållbarhetsstrateg

Hur kommunicerar du hållbarhet i sociala medier? Varför är det viktigt? Följ med i denna intervju och lär dig vilka lagar och regler som finns. Lär dig att kommunicera om hållbarhet på ett trovärdigt och relevant sätt. Efter kursen förstår du syftet med hållbarhetskommunikation och du vet hur du skapar engagemang på sociala medier.

  • 19 korta och effektiva avsnitt.
  • Gå kursen i din egen takt.
  • Repetera så mycket du vill.
  • 1h 26min
  • Släpptes oktober 2023
Provtitta

Börja kursen idag

Pris & Köp ›

450 kr/mån (betalas årsvis) för alla kurser

Så funkar det

Du får Sveriges största kursutbud om digitala verktyg för dagens jobb. Alltid där när jobbet kräver nya kunskaper.

500 onlinekurser
Nya kurser varje vecka
Lärorika medlemsbrev
Bemannad hjälp och råd om teknik
Alltid tillgängligt

4.9 i betyg av 1719 omdömen

Konsten att kommunicera hållbart

Du vet att du både ska jobba med hållbarhet och kommunicera hållbarhet. Men hur? I den här intervjun får du lära dig hur du kommunicerar hållbart om hållbarhet i sociala medier.

Hur stärker du ditt varumärke, förmedlar dina värderingar och hur hanterar du utmaningar som uppstår? Vilka lagar behöver du förhålla dig till? Och vilka är egentligen grundstenarna för en lyckad hållbarhetskommunikation?

Följ med när Moderskeppets VD Josefina Sahlin och hållbarhetsstrategen Anna Carendi diskuterar hållbarhetens alla aspekter och hur du stärker ditt varumärke genom hållbarhetskommunikation. Oavsett om du ska ta dina första steg eller vill förbättra din kommunikation är den här intervjun för dig.

I intervjun presenteras praktiska exempel som Anna och Josefina diskuterar. Vad är bra och vad är mindre bra?

Efter att du sett intervjun kommunicerar du om hållbarhet på ett transparent, trovärdigt och relevant sätt. Du förstår syftet med hållbarhetskommunikation och hur du skapar engagemang på sociala medier.

Du får lära dig

  • nyckelbegrepp inom hållbarhet
  • lagar och regler du behöver förhålla dig till
  • grundstenarna för hållbar kommunikation
  • varför du bör kommunicera om ditt hållbarhetsarbete
  • hur du kommunicerar varumärket, branschen eller platsen
  • hur du kommunicerar företagets värderingar
  • hur du kommunicerar hållbart om din produkt eller tjänst
  • hur du kommunicerar när det går fel
  • hur du skapar inlägg på sociala medier som påverkar
  • vem som behöver skriva en hållbarhetsrapport
  • fallgropar och formuleringar som förvirrar
  • om oönskade och otrevliga kommentarer i sociala medier.

Om Anna Carendi

Anna Carendi är hållbarhetsstrateg och en av delägarna till Hållbarhetsteamet i Sverige AB. Hon har lång erfarenhet av att stötta företag och organisationer med att framtidssäkra sin verksamhet genom att integrera hållbarhet i strategier, kommunikation och mindset.

Anna Carendi

Anna Carendi

Hållbarhetsstrateg

Provavsnitt

Grejen med hållbarhetskommunikation

Grejen med hållbarhetskommunikation

01:34

Hållbar utveckling och greenwashing

Hållbar utveckling och greenwashing

08:38

Lyckas med hållbarhetskommunikation

Lyckas med hållbarhetskommunikation

04:04

Kommunicera när det går fel

Kommunicera när det går fel

03:48

Kursinnehåll

Vad du lär dig i kursens fem kapitel

1

Introduktion

  • Grejen med hållbarhetskommunikation
  • Lev som du lär
  • Hållbar utveckling och greenwashing
  • Lagar och regler att ha koll på
  • Lyckas med hållbarhetskommunikation
2

Hållbarhetskommunikation och organisationen

  • Hållbarhetskommunikation och organisationen
  • Kommunicera varumärket
  • Kommunicera branschen eller platsen
  • Kommunicera värderingar
  • Kommunicera hållbarhetsrapport
  • Kommunicera arbetsplatsen
  • Kommunicera förändrad handling
3

Hållbarhetskommunikation och marknadsföring

  • Fallgropar med ord som klimatsmart, klimatneutral och grön
  • Kommunicera produkten
  • Kommunicera tjänsten
4

Kriskommunikation

  • Kommunicera när det går fel
  • Oönskade kommentarer i sociala medier
5

Summering

  • Vad är ditt nästa steg?
  • Kom igång med hållbarhetskommunikation

Vanliga frågor om Moderskeppet

Är Moderskeppet en prenumeration?

Ja, vi kallar det medlemskap. Du betalar ett månads- eller årspris och kan se alla kurser, så ofta du vill.

Är inte Moderskeppet om foto?

2005 startade Moderskeppet som utbildare i foto. Många, många, många har lärt sig fotografera och bildredigera av oss. För varje år har sajten vuxit med fler ämnen och kurser. Det du minns finns numera på sajten Foto. Alla fotokurser ingår även i ett komplett medlemskap på Moderskeppet.

Kan jag se alla kurser när jag vill?

Ja. dygnet runt och på valfri enhet, även mobilen. Vik en timme på jobbet. Eller stjäl en timme fritid, för det är okej att vara ambitiös med kunskap.

Finns det en komplett lista på kurser?

Ja, vi har ett sökbart Bibliotek med alla kurser. Det är många…

Får jag hjälp och lärarkontakt?

Vi har en mejlbaserad hjälp & råd bemannad av våra lärare. De tar emot (och svarar alltid på) dina frågor.

Medlemskap

Vad kostar Moderskeppet?

Moderskeppet kostar 750 kronor per månad, eller 450 kronor per månad med årsbetalning. Exklusive 6% moms eftersom vi är en e-publikation.

Kan jag köpa bara en kurs?

Nej, Moderskeppet har 500 onlinekurser. Allt är samlat i ett medlemskap.

Är det bindningstid?

Det är ingen bindningstid. Du kan avsluta medlemskapet när du vill med ett knapptryck. Du har tillgång till kurserna återstående tiden du betalat för. Medlemskapet rullar på och betalning sker automatiskt om du inte avbryter.

Kan jag ångra mitt köp?

Ja, du får pengarna tillbaka i 60 dagar om du inte är nöjd.

4.9

i betyg av 1719 omdömen

Moderskeppet

Moderskeppet har Sveriges största utbud av onlinekurser. Allt är skapat med stor pedagogisk omtanke och erfarenhet. Om Moderskeppet

Vi hjälper gärna till

Alltid människor i andra änden. Och vi svarar på alla mejl. Har du frågor? Kontakta oss