Mjuk och softad bakgrund

I ett tidigare avsnitt pratade jag om hur du på ett enkelt sätt kanförstärka bokeh och lyfta fram mycket av den strukturen som finns där. I det här avsnittet ska jag prata om nånting som i princip gör det motsatta. Jag kan tycka att det här är en väldigt schysst och väldigt trevlig effekt, att ta en sån här bild till exempel, som är tagen i motljus, och där trädet och löven i det här fallet inte är jätteljusa, men det finns mycket ljusa toner i dem, men samtidigt så är trädet lite halvmörkt. Det finns ju mycket struktur här bakom, det finns ju bokeh och det finns en hel del detaljer. En schysst teknik som jag verkligen gillar är att använda ett Övertoningsfilter, och för den delen även Justeringspensel, och faktiskt tona ner det här, tona ner strukturen och ljusa upp den delen av bilden. I det här avsnittet ska jag visa hur jag brukar göra för att skapa den effekten. Nu ska jag rakt in i Övertoningsfiltret, tidigare har jag pratat om Justeringspenseln och kortkommandot K, i det här fallet så är det faktiskt kortkommando M som gäller. Jag befinner mig ju i Biblioteksmodulen, men jag trycker M på tangentbordetför att hoppa rakt in i Framkallamodulen och med mitt Övertoningsfilter förvalt. Säkerställer att allting här är nollat, och det är det. Jättebra! Det första jag ska göra här är att öka Exponeringen, jag vill att den här delenav bilden ska vara ljusare, så jag väljer att öka Exponeringen 2/3 steg, jag håller ner Shift-knappen och trycker två gånger på piltangent Upp, därefter så går jag ner till Klarhet, jag ställer bara muspekaren över reglagetoch drar ner den till -50. Som du ser så är det precis motsatt effekt till attförstärka bokeh. Jag går ner till Skärpa och drar ner också skärpan till -50. Så där, och med det gjort, så gör jag helt enkelt så att jag börjar måla här. Eller måla? Det är ett Övertoningsfilter så jag drar ju ner uppifrån och ner, och kom ihåg här nu att övergången från där effekten så att säga är full, till att effekten helt och hållet har försvunnit är viktig, så ha inte för kort övergång, jag ska visa lite grann vad jag menar. Jag börjar med att dra ungefär här och så drar jag ner, vill jag nu haett perfekt horisontellt draget Övertoningsfilter så håller jag ner Shift, så får jag en precis perfekt horisontell, så nu kan jag alltså inte rotera den, och så släpper jag den där. Vad jag nu har fått är ett Övertoningsfilter somhär uppifrån och ner dit har bilden fått 100 % utav min justeringsom jag gjort här. Därefter från den här linjen ner till den undre här, så avtar effekten linjärt så att härifrån och nerså finns det ingen effekt alls av de justeringar som jag har gjort. Nog om Övertoningsfiltret. Det jag har gjort nu är attjag har gjort den här delen ljusare, jag har liksom tonat ner allt somheter struktur och så vidare. Vi kan ta en enkel Före och Efter. Jag tycker det här blir en väldigt schysst effekt som verkligen, om du liksom vill lyfta bilden, göra den lite luftigare, lite ljusare, så är det här ett väldigt bra knep. Jag kan till och med öka Exponeringen1 steg till här om jag vill. Det är ju trots allt en motljusbild, så att: Ja, varför inte? Nej, jag nöjer mig med +2/3 i det här fallet. Jag väljer att spara det här som en ny förinställning, döper den till Ljus bakgrund. Ni får ursäkta min dåliga fantasi vad gällernamnet på förinställningarna, men det här är så klart inte det viktiga. Ljus bakgrund, så använder jag den i framtiden så kommer jag få den härliksom lite softade och ljusa bakgrunden. Jag har en bild till här som jag tänkte jag skulle prova förinställningen på. Stänger den, vi kan titta på en Före- och Efter-bild här också. Du ser att bilden till höger har fått en lite luftigare, lite lättare bakgrund, och nu när jag ser det så här så kanske +1 steg i Exponeringtrots allt skulle kunna fungera. Men, oavsett, jag går vidare tillnästa bild, jag har en till här, och i det här fallet så vill jag attdet så att säga härifrån och uppåt ska bli lite ljusare. Jag saknar också lite grann färgmättnad här, så jag får kanske lägga på lite Mättnad också i just den här bilden. Jag aktiverar mitt Övertoningsfilter: Ljus bakgrund var förvalt här somförinställning redan, och nu drar jag ett filter som ungefär täcker den här ytansom jag känner att jag vill påverka, och i det här fallet då så drar jag uppfärgmättnaden en liten aning också så jag får lite mer stuns i lövverket, och i det här fallet kanske 0,66 var aningen för mycket, ungefär 1/2 steg ljusare blir nog bra i det här fallet. Så där. Nu döljer vi panelen här och så tar jag en Före och Efter så ska vi se. Ser du på den högra sidan att träden och trädstammarna här är ljusare, lite luftigare känsla i bilden. Det här är ett knep som jag tyckerär fantastiskt bra, använd det gärna i motljusbilder, placera den du porträtterar, den du fotograferar i kanskeden undre halvan av bilden och dra sen ner ett sånt där Övertoningsfilterpå den övre delen av bilden och ha gärna nåt träd ellerliknande i bakgrunden så kan det bli riktigt, riktigt fräckt.