Du ska inte omvandla till CMYK på egen hand

Tänk dig att du ska köpa nya vinterdäck till bilen. Du ringer däckfirman ochfrågar om de har däck som passar till en personbil. "– Vilken personbil då?" undrar de kanske. "– Ja, en vanlig personbil. En helt vanlig bil alltså, har ni såna däck?" "– Jag måste ju veta vilken bil det gäller, vilken bilmodell är det?" "– Ingen aning, en personbil" säger jag. På precis samma sätt är det med CMYK. Att bara säga att du levererar i CMYKär otillräckligt. Du har beskrivit färgmodellen men inte vilkenfärgrymd inom färgmodellen det gäller. Att CMYKa, det vill säga konvertera en bild från RGB till CMYK, är inteen enhetlig process. Den processen kan se väldigt olika ut beroendepå vilken CMYK-profil det gäller. Du behöver alltså specificeravilken CMYK-profil det gäller precis som vi normalt specificerar enRGB-profil. Det är skillnad på sRGB och Adobe RGB och på samma sätt är det mellanolika CMYK-profiler. Det här är en komplex process som involverar fler beslut än så. Det handlar om total färgmängd, det handlar om hur färgerna blandas, hur man väger in svart och så vidare. Så frågan är nu, vem är det som skata ansvar för den här CMYKningen? När bilden ska gå i tryck kommerden som en RGB-bild, någonstans i kedjan ska den konverteras övertill CMYK för att anpassas till en tryckprocess. Är det du som fotograf eller någon annan i kedjan som tar ansvar för CMYKningen? Jag frågar återigen Magnus på TMG Stockholm. Magnus, vem är det som egentligen ska ta ansvar för att CMYKa bilder? – Ja, jag skulle säga att nuförtiden så vill gärna tryckerierna göra det här. Det går jättebra för er fotografer eller för formgivare att softproofa, alltsåatt simulera hur det kommer att se ut CMYKat på sin dator. Men överlämna det till tryckeriet och låt dem CMYKa. Risken om man integör så är att det blir dubbel-CMYKat istället. Att tryckeriet får in det ochså vill de kanske ha en annan total färgmängd i bilderna och då fårde CMYKa om det. – Och det blir sämre än att göra det från början? – Ja, jag tänker att ju fler gånger du processar bilden ju mer skadardu den. Så jag tycker att det är bättre att skicka RGB-bilder till tryckeriet. Oftast är det då Adobe RGB 1998 som tryckerierna har som standard helt enkelt.