Med hjälp av pivottabeller i Excel kan du snabbt och enkelt skapa snygga rapporter helt utan att använda avancerade formler och funktioner. Med några enkla klick kan du sammanställa flera tusen rader och spara massor av tid.
Blir du ofta ombedd att snabbt ta fram statistik över försäljningen per marknad, för att sen mötas av responsen ”Toppen! Snyggt jobbat! Men, skulle du också kunna ta fram en rapport över försäljningen per produkt?”
Med pivottabeller kan du lätt göra mindre ändringar i den ursprungliga rapporten istället för att, som tidigare, börja om från början med en helt ny rapport. Det sparar massor av tid.
I den här kursen kommer du, steg för steg, att lära dig hur du kan göra enkla sammanställningar och analyser, hur du kan göra dina rapporter enklare att förstå och använda med hjälp av villkorsstyrd formatering, diagram och utsnitt.
Anneli lär dig:
Anneli strävar ständigt efter att förenkla, förtydliga och förbättra rapporter, rutiner och processer. För henne är det viktigt att rapporterna hon skapar, både ska vara enkla att förstå, men också enkla att underhålla.
Hon anser att information som är viktig förtjänar att förmedlas och presenteras på ett sätt som väcker intresse och nyfikenhet och är lätt för mottagaren att förstå.