Lär dig skapa smarta pivottabeller i Excel
Blir du ofta ombedd att snabbt ta fram statistik över försäljningen per marknad? Sedan får du responsen ”Toppen! Snyggt jobbat! Men, skulle du också kunna ta fram en rapport över försäljningen per produkt?”.
Med hjälp av pivottabeller i Excel kan du snabbt och enkelt skapa och återanvända snygga rapporter helt utan att använda avancerade formler och funktioner. Med några enkla klick kan du sammanställa flera tusen rader och spara massor av tid.
Därför är pivottabeller så bra för rapporter
Med pivottabeller kan du enkelt göra mindre ändringar i den ursprungliga rapporten i stället för att, som tidigare, börja om från början med en helt ny rapport. Det sparar massor av tid.
Du kan vända och vrida på informationen från en tabell och få fram olika typer av statistik.
Om kursen Pivottabeller i Excel
I den här kursen lär Anneli Karlsson dig hur du gör enkla sammanställningar och analyser. Du lär dig även hur du gör dina rapporter enklare att förstå och använda med hjälp av villkorsstyrd formatering, diagram och utsnitt.
Anneli lär dig:
- Hur du skapar din första pivottabell.
- Hur du uppdaterar pivottabellen automatiskt från Excel-tabeller.
- Hur du skapar dynamiska rubriker med hjälp av beräknade fält.
- Hur du skapar en dashboard med utsnitt, pivottabeller och diagram.
Om Anneli Karlsson
Anneli Karlsson strävar ständigt efter att förenkla, förtydliga och förbättra rapporter, rutiner och processer. För henne är det viktigt att rapporterna hon skapar både är enkla att förstå men också enkla att underhålla.
Hon anser att information som är viktig förtjänar att förmedlas och presenteras på ett sätt som väcker intresse och nyfikenhet. Informationen ska även vara lätt för mottagaren att förstå.
Om Anneli Karlsson
Analytikern Anneli blir nästan provocerad av komplexa och tråkiga rapporter och brinner för att få siffrorna att vakna till liv.
Anneli Karlsson
Fler kurser av Anneli