Differentiera dig

Det här börjar kanske bli lite tjatigt eftersom jag redan har varit inne pådet här med att hitta din själ och ditt hjärta ochditt visuella uttryck några gånger hittills under kursen. Men det är ju bara för att jag tycker att det är superviktigt att duhittar din stil för ditt företag. Undvik att tänka att du ska vara unik. För det är en tanke som kan kännas begränsande. Det är ju så väldigt subjektivt, vad som är unikt. Det som är unikt för dig är kanske inte unikt för nån annan. Alla har ju sina egna erfarenheter. Och det kommer alltid finnas nån som kan se liknelser i detdu har skapat med nåt annat företag eller varumärke. Försök istället tänka att din grafiska profil ochvisuella uttryck ska kännas genuint. Det ska kännas äkta ochdu vill samtidigt särskilja dig från liknande företag i din bransch. Om säg 75% av alla företag i branschen använder blått som huvudfärg, eller har ett eluttag i sin logga, eller använder ett san serif typsnitt. Då kanske du ska tänka utanför den boxen och sticka ut lite. Om du utgår från dina värdeord och de ledord som du har tagit framför den grafiska profilen kommer du att göra nåt som är genuint för ditt företag. Alltså hjärta, själ och identitet. Så kopiera inte, ha modet att uttrycka ditt företags egna identitetgenom den grafiska profilen. Hitta det som gör att du får ditt företag att sticka ut från mängden. Det kan vara nåt subtilt, men gärna nåt som är tydligt för mottagaren. Jag vill också passa på att nämna att du kommer antagligen träffa på en delmänniskor som kommer ifrågasätta ditt val att differentiera ditt företag. Med frågor som "varför kan det inte se ut som företag X?" Eller "företag Y har enlogga som ser ut så här, den är snygg. Jag tycker vi borde ha nåt liknande."

Ja, åsikterna kan vara många. Men oftast grundade i personligt tyckande. Och kanske inte i förståelsen för styrkan i att ha en egen visuell identiet. Kom ihåg att alltid lita på din magkänsla. Känns det rätt så är det oftast så. Känns det inte rätt, ja då kanske du ska stanna upp och fundera över vad sombehöver förändras för att hitta den där positiva känslan i den här processen. Hjärta, själ och identitet gör att ditt företag kommer att kännas genuint. Och på så sätt även unikt om jag nu ska använda det uttrycket. Nu har du kommit en bra bit på vägen till att sätta din grafiska profil. Du har tagit ut den visuella riktningen för din grafiska profil genomatt skapa en moodboard. I nästa kapitel kommer det bli mer konkret. Det är dags att börja sätta den grafiska profilen.