Introduktion

Håller du på att sammanställa frågor från en undersökning som du villha svar på och funderar på hur du ska gå tillväga för att göra det digitalt? Ja, då ska du såklart skapa ett digitalt och interaktivt formulär. Men känner du dig kanske lite osäker på vilket program eller tjänstdu i så fall ska använda? Det finns ju så många olika program som erbjuder webbformulär på olika sättom olika typer av verktyg. Men ofta där kan du inte styra layouten så mycket. Och ofta behöver du en prenumeration också för att använda dem, vilket kan kännas lite jobbigt. Och vilket av alla program fungerar bäst? Alla de här valen de blir en bromskloss och det tar tid att komma igång. Så istället kanske du ska använda ett program som du redan har, ochkanske är det också väldigt viktigt för dig att få själv bestämma över layouten. Du kan använda ditt favoritprogram som till exempel InDesign ellernåt annat program som du gillar, Word eller Excel. Om du känner igen dig i de här grejerna, då är den här kursen för dig. För när du väljer att använda Adobe Acrobat Pro DCför att skapa och skicka dina digitala och interaktiva formulär, så finns det många olika verktyg och funktioner för dig. Och för att nämna några så finns det rullistemenyer, kryssrutor, textfält, datumfält, matematiska beräkningar, länkar och bildfunktioner. Det är enkelt att skicka iväg formuläret till dina mottagare och sen kan duspåra vilka som har fyllt i eller inte, skicka påminnelse och smidigtta emot och sammanställa alla svar.

Du kan såklart även använda Acrobat till att göra undersökningarsom skickas ut fysiskt. Men det finns ju så många fördelar med digitala formulärsom jag kommer visa dig i kursen och sen är det ju också bra för vår miljö. Så häng med nu så hoppar vi in i Acrobats härliga värld.