Nu kommer vi till det kreativa. Det roliga skapandet. Det är dags att bestämma hur rollupen ska se ut. Åtminstone i stora drag, du måste inte veta exakt. Det kan nämligen vara svårt att planera i detaljinnan du har hunnit se hur texterna samspelar med bilderna. Nu vill jag att du föreställer dig en stor mässhall, med mängder av utställare och besökare. Nästan alla montrar har rolluper, stora vepor eller storbildsskärmarsom visar deras produkter och tjänster. De skulle kunna synas väldigt bra om det inte vore för att det alltidstår så mycket annat i montrarna. Stolar, höga bord, krukväxter, knippen med ballonger och gigantiska godisskålar. Du vet hur det brukar vara. Hur ska du då kunna nå ut med ditt budskap? Jo, genom att du ser till att hålla layouten extremt enkel. Var hård mot dig själv när du skapar den här rollupen, så att den blir just så tydlig så att alla som passerar den hinner se budskapet. Då har du lyckats.
I nästa avsnitt ska jag visa dig vilken hierarki jag brukaranvända när jag layoutar rolluper. Den är bra att ha som Kom ihåg-lista så att du får med allt det väsentliga.