Fixa ljus och skuggor

♫ Musik ♫

Hej, hej! Den här veckans avsnitt är lite speciellt, jag ska nämligen visa dig ett litet case som handlar om ljus och skuggor, och då har jag tänkt att placera den här trägubben, som egentligen ärett pepparkar, i det här rummet och som du ser så behövs det en del jobb för attfå det här att matcha ljusmässigt så jag ska visa dig i detalj hur jaggår från det här - till det här.

Och tanken är inte att visa dig nåt generellt sätt som du kan bruka påalla bilder utan du kommer att få se mina lösningar för just denhär specifika bilden och min förhoppning är förstås då att du ändå ska kunna plockaupp ett och annat knep längs vägen som gör dig skickligare när du senger dig på dina egna projekt. Jag kommer att förutsätta att du vet hur justeringslager och lagermasker fungeraroch behöver du fräscha upp såna kunskaper så har du ju som bekant alltid tillgångtill våra medlemskurser som går igenom grunderna i Photoshop. Men då, då ska jag sätta igång! En snabb kommentar först om startpunkten, du ser att jag har två lager här nere, ett med själva bakgrunden och ett där jag har det frilagda pepparkaret. Okej, rummet är ju väldigt färglöst så min första åtgärd kommer att bliatt avlägsna all färg, även på pepparkaret och det gör jag med ett justeringslagerför Nyans/mättnad, jag lägger till det och sen skruvar jag ner Mättnaden till -100, för att göra det enkelt för mig som sagt och sen klickar jag i <i>den här</i> knappenför att koppla samman justeringen med just det här pepparkarslagret, och det här kallas ju för en Urklippsmask och det säkerställer att justeringen barapåverkar just det lagret som peppargubben finns på och inte resten av bilden. Okej, här ska jag nu stanna upp och fundera lite, för ljuset kommerju helt uppenbart från den här riktningen, det flödar in i rummet från vänster, så jag behöver nån slags skugga på underlaget som kommer hamna här borta, och så behöver jag styra om ljuset på själva pepparkaret så att det fårkaraktären av det här sidljuset, så det ringar in min uppgift i det här fallet. En sak som är väldigt påfallande i nuläget är pepparkarets låga kontrast, det ser väldigt blaskigt ut, så jag vill börja med att öka kontrasten innanjag går vidare och det gör jag också med ett justeringslager och den här gångenså väljer jag Kurvor så att jag får det så här och då kommer jag att formaett litet S här, för ett S boostar ju kontrasten som du kanske känner till, och när jag hittar nånting som funkar så ser jag återigen till att det här barapåverkar pepparkaret och inte rummet i övrigt, där behövs inte en kontrastökning, och lite smartare hade kanske varit att göra det här först, att jag kopplar ihop det här först och <i>sen</i> börjar dra i kurvan. Nu lämnar jag det här så länge och så ska jag fokusera på själva skuggornasom pepparkaret kastar på underlaget, och först och främst så ska jag göra denotroligt viktiga ankarskuggan och det är den här som väldigt månganybörjare glömmer, för en ankarskugga är en väldigt mörk skugga som finns precisdär objektet tangerar underlaget och det är den som liksom binderobjektet till underlaget så att det inte ser ut att sväva, och för att åstadkomma det så väljer jag att skapa ett tomt lager här nere, så att det hamnar <i>under</i> mitt pepparkar förstås och sen kommer jag att handmåladen här skuggan helt enkelt, så jag tar bara en pensel, ser till att den är svart och ställer in den så att den är lite halvhård i kanten, och sen försöker jag måla väldigt nära objektets underkant på det här viset, alltså bakom pepparkaret och om jag vill kan jag hålla nere Shift på tangentbordet, och kan då klicka fram små räta segment för att få lite bättre kontroll så att jaginte måste måla helt för hand och om inte skuggan hamnar perfekt när jag är klar, då växlar jag bara till Flyttaverktyget och så använder jag piltangenternaför att korrigera positionen en aning, och måste jag så kanske jag ocksåvill gå över och omforma det här på olika sätt, men här tycker jag att detfunkar okej, och du ser här hur skuggan antyder en liten, liten glipa mellanpepparkaret och underlaget, vilket också känns realistiskt. All right, slagskuggan nu då, det är alltså den som pepparkaretska kasta på golvet, och när jag har mer komplicerat formade objekt så jobbar jagofta med en kopia av objektet, som jag sen viker nerpå underlagetoch utnyttjar det så att jag får rätt form men här har jag en så pass symmetrisk grejså att jag lika gärna kan handmåla även det här, och när jag handmålar så är egentligen inte målet att få det här rätt direkt, utan jag går bara in med en Svart pensel, och jag jobbar då igen på ett eget lager, och så gör jag nån slags stor svart blaffa på det här viset och <i>sen</i> går jag in iOmforma fritt för att dra i den här, och Omforma fritt hittar du underRedigera &gt; Omforma fritt och det finns också ett kortkommando som kan varavärt att lära sig och när jag har de här handtagen så håller jag nereCtrl på PC och Cmd på Mac, för det gör att jag kan dra i varje handtag oberoende avvarandra, så då kan jag liksom få till den här på ett bra sätt, drar lite för att få en liten avsmalning här ute till exempel, och ser till så att den matchar så gott det går själva basen på pepparkaret, skulle nånting sticka ut går jag bara in med ett Suddgummi och fixar till det. Men nu kommer ett litet knep, jag kan förstås låta det här lagretvara själva skuggan och bara sänka Opaciteten för lagret eller så, men då ser du att jag får en sån här grå hinna som inte känns superrealistisk, för du ser exempelvis här nere att skuggorna på golvet inte är så därjämna så att säga, så istället vill jag göra på ett annat sätt, och då håller jag ner Cmd på Mac eller Ctrl på PC och så klickar jag på tumnagelnav mitt Skugglager här ute och då får jag motsvarande markering, så den här svarta blaffan har då egentligen bara definierat områdetdär jag vill att skuggan ska finnas, sen gömmer jag det här lagret medmin blaffa och sen lägger jag istället till ett justeringslager för Nivåer. Varför gör jag det här? Jo, istället för att bara placera en grå hinna på golvet så kan jag nu mörka nerjust den här biten av golvet istället och då får jag ju med mig all struktur somgolvet har, så jag drar ner ljuset lite allmänt och sen jobbar jag med reglagenhär uppe för att hitta nånting som funkar och här använder jag då bara ögat för attse när jag hittar fram, så där nånting kanske, nu blir det ju alldeles för aggressivt svart här längst bort som du ser, men det är lätt fixat eftersom jag ju har en lagermask som bestämmer vart den härnedmörkningen ska vara synlig så jag ser bara till att masken är markerad, och sen kan jag gå in med en jättestor svart pensel som också då är jättemjukså att det inte blir några skarvar och sen duttar jag bara bort denlilla svarta toppen för att få den här fina avtoningen och där nånstanstycker jag att det blir bra, och finns det något här borta som hamnat utanförkan jag passa på att ta bort det nu också om jag inte gjorde det tidigare. Jag gillar i princip hur den här skuggan blev men närmast pepparkaret bordedet ju faktiskt vara aningen mörkare känner jag och det löser jag genomatt ta en kopia av mitt Nivålager, så jag drar bara ner det hit, så att jag får två stycken, och sen väljer jag Redigera &gt; Omforma fritt igen, så att jag bara kan dra ner det här området som påverkas, och då ser du att jag kan få en till skugga så att säga, en sekundär skugga som ligger närmare pepparkaret och gör det mörkare, och även här kan jag ju eventuellt behöva korrigeralite hit och dit för att få det perfekt.

Mm, att göra kopior på det här sättet är inte så dumt, för tittar du ute i verkligheten så är många skuggor ganska komplexa, och det finns ofta flera olika skuggor då som är överlagrade på det här sättet, och det beror ju på att ljus reflekteras och studsar här och där, så en flera såna här kopior kan ge dig en lite mer realistisk skuggdynamik, det går förstås att fortsätta förbättra det här men jag nöjer migmed min slagskugga i det här läget. Då ska jag jobba lite med själva objektet, och jag kommer nu skapa en Ljuspensel och en Mörkerpensel, och det gör jag återigen med hjälp av justeringslager och lagermasker, längst upp här så skapar jag först ett justeringslager för Nivåer igen, och kopplar ihop det till pepparkaret och jag drar i reglagen för att ljusa uppdet här lite på måfå och sen kommer jag att gömma undan hela effekten, och det gör jag genom att göra den här lagermasken svart, och det snabbaste sättet att göra det brukar vara via kortkommandotCtrl + I (Mac: Cmd + I), så, sen gör jag likadant igen, ett till lager för Nivåer som jag kopplar ihop men nu drar jag istället i reglagenså att jag får en nermörkning och så inverterar jag lagermasken med dethär kortkommandot, så där, då har jag alltså två stycken nya lager, och nu kan jag gå in med en vit pensel och måla fram antingenljus på det här lagret eller måla fram mörker på det här lagret, och här väljer jag en mjuk pensel så att jag inte får för tydliga skarvar, och om jag vill slippa måla fram hela effekten på en gång så kan jag ocksåsänka Opaciteten för själva penseln här uppe, så att jag liksom kan bygga uppmin effekt och då kan jag börja styra över ljuset, så jag målar fram ljusarepartier på ena sidan här för att matcha det här ljuset som flödar in från vänster, så jag bara jobbar med min pensel tills jag får fram det ljuset, och på andra sidan här byter jag och jobbar då för att få en mörkare halva, så här målar jag istället fram min nermörkning på samma sätt. Så jag jobbar med det här och när jag är klar eller i alla fall tycker att jag ärnöjd tills vidare, då vill jag hitta den perfekta avvägningen, och det gör jag ofta med själva Opaciteten för justeringslagren här ute, här kan jag ratta och skruva ner lite grann för att få ett bättre resultat, och det här gör jag ju både för uppljusningen och nermörkningen.

Att jobba med justeringslager så här är smidigt eftersom jag kan gå inoch korrigera saker hela tiden, men är jag <i>inte</i> lika noga så kan jag ju köramed verktygen Skugga och Efterbelys direkt på objektet istället, och i högerkanten här finns exempelvis några partier som känns lite för ljusatycker jag då i det här sidljuset, så där vill jag visa hur det ser utnär jag går in med verktyget Efterbelys, får det bli då, eftersom jag vill mörka ner, jag väljer det men innan jag börjar måla här såslår jag om till Högdagrar här uppe i Alternativfältet, och det innebär ju attjag mörkar ner det som är ljust på pepparkaret medans då redan mörka sakerska lämnas mer intakta, och hur snabbt den här effekten ska ske, det styr jag med Exponeringen här uppe, sen kan jag gå in direkt på själva lagretdå som har pepparkaret och sen penslar jag bara med verktyget Efterbelys tills jagfår nånting som jag gillar lite bättre, jag kan tona ner de här små högdagrarnasom fanns i originalbilden. En liten kommentar här, ett sidljus kommer förstås göra ena sidan ljus och den andra mörk, men jag får inte heller dra det här för långt, för precis som jag sa tidigare, i verkligheten kommer ju ljus studsa och reflekteras på olika sätt, och det gör att även sidor som till synes då ligger i skugga faktiskt kan ha de härljusare fälten, så ofta vill jag behålla lite dynamik och inte gå för långt dåmed min styrning av ljuset. Om jag vill vara lite noggrann här bör jag ocksåjobba med ljuset kring saker som sticker ut, särskilt då kanske peppargubbens näsa, jag tog inte hänsyn till den när jaggjorde slagskuggan, det kan ju hända att den skasticka ut en liten bit här egentligen, men jag tror jag kommer undan med det, men däremot så bör det ju vara en mörk skugga längs högerkanten här exempelvispå grund av det här ljuset och det kan jag förstås också göra med Efterbelystekniken, men här litar jag inte riktigt på att jag kommer göra rätt direkt, så jag väljer istället metoden med justeringslager igen, och istället för att jobba vidare på de jag redan har skapat så kommer jagatt skapa nya lager för just det här specifika problemet, så att jag kan ratta in det separat sen så att säga, och nu kommer jag jobbai rask takt här eftersom du redan har sett hur det här fungerar, så jag tar och skapar ett lager, den här gången kan jag ta Kurvor till exempel, och sen gör jag en nermörkning genom att bara dra ner kurvan en bit, sen gör jag masken svart och sen tar jag och målar fram den här skuggan medhjälp av en vit pensel i masken och här håller jag nere Shift såatt jag får en rät linje med min pensel och beroende på vilken penselopacitetjag har valt så får jag måla en eller flera gånger för att få till det här, och i slutet kan jag återigen jobba med lageropaciteten om jag vill det, sen gör jag likadant för att jobba med ljus istället, alltså ett Kurvlager som dåär kopplat till mitt pepparkar, jag drar kurvan uppåt lite grannoch så gör jag masken svart och går sen in med min vita penseloch penslar fram lite ljus där jag vill ha det.

Om jag vill kan jag förstås fortsätta att pilla med andra detaljer, kanske lite mer skuggning kring ögon och mun och så där, och här går jag egentligen mest på känsla för att se vad som förbättrarrespektive försämrar den här bilden, med justeringslagren så är det juenkelt att bara måla bort effekten igen med en svart pensel i maskenom jag skulle behöva det, så här behöver jag inte vara lika rädd för att göra fel, utan här kan jag alltid korrigera. Så, nu börjar jag bli nöjd, i alla fall med tanke på att jag har försökt göra det ganska snabbtnär du ska titta på, hade jag inte spelat in det här så hade jag tagitdet aningen lugnare och säkert fått ett ännu bättre resultat, och i ett vanligt fall hade jag knappast gjort saker i den här ordningen, alltså i tur och ordning så här som jag har visat dig nu, utan det vanliga är istället att jag hoppar mellan de olika justeringarnaoch förbättrar och förbättrar och korrigerar och korrigerartills jag har nått målet, så det är helt i sin ordning om dugör det här lite mer olinjärt. Jaa, här ser du då det färdiga resultatetoch det enda jag har gjort utöver det du redan har sett är att jaghar slagit samman min bild och lagt på en global kontrasthöjning över hela bilden, sånt kan ofta hjälpa att binda ihop objektet och bakgrunden ytterligare. Det var vad jag hade tänkt bjuda på i det här avsnittet, jag hoppas att du har lärt dig nån teknik som du inte redan kände tilloch jag påminner om att det här alltså var skräddarsytt för just det här caset, hade jag haft en annan bild hade jag kanske valt helt andra metoder, så lärdomen här är också att det lönar sig ju fler tekniker du behärskar, ju fler alternativ du här när du ska lösa ett visst problem, desto bättre förstås. Nåväl, lycka till med din egen korrigering av ljus så ses vi igen nästa vecka. ♫ Musik ♫