Oavsett vad du skapar för innehåll, kan den här checklistan vara braatt stämma av mot, innan du publicerar. Ett... Ger inlägget någonting till mottagaren? Är det du vill säga relevant för din målgrupp? Vad kommer de att ta med sig när de har läst ditt inlägg? Vill du inspirera, tipsa om någonting, utmana ett tankesätt? Ha en tydlig bild över vad du vill åstadkomma med ditt inlägg!
Din målgrupp vill förstå vad du skriver, inte känna sig korkad för atttexten är för svår, till exempel. Så ju snabbare de förstår vad du vill säga, desto enklare fångar du deras intresse!
Om innehållet skapar sug att kommentera, ja men kan du kanske göra budskapet ännu tydligare? Kan du bjuda in till dialog i inlägget, eller lägga till en <i>call-to-action</i> i slutet? Justera och förbättra så att det just skapar det här sugetatt interagera med innehållet! Optimera alltid ditt innehåll baserat på din valda kanal. Glöm inte hygienfaktorer, så som rätt bildstorlek, tillräckligt bra kvalitet på bilden, alltså enkla medel mensom gör stor skillnad för helheten!
Vi vet att algoritmen matas med engagemang. Om ingen interagerar med ditt inlägg, när du har publicerat det, kommer ditt inlägg högst troligt att dö ut i flödet. Fundera på när din målgrupp är inne, på vilken kanal. Kolla statistik och testa lite olika tider.