Få målgruppen att förstå

"Kan jag använda er produkt fast jag är över 65?" "Är era produkter gjorda av naturliga råvaror?" Ja, en kunds ointresse kommer ju ofta av att den här personeninte riktigt förstår. Börja med att ta reda på vad din målgrupp inte förstårkring ditt varumärke. Samla till exempel in 10-20 frågor som ni har fått senasti er kundtjänst, eller i sociala kanaler. Utifrån den här listan har du ämnen för blogg-poster och Linkedin-inlägg. Stäm sedan av hur stor sök volymen är för dina kunders frågoroch relaterade sökord till det dem undrar, då kan du direkt se hur stor den potentiella publiken ärför varje inlägg du sedan publicerar och väljer vilket ämne duska fokusera på. Underlätta för dina kunder genom att själv vara <i>Service manager</i>. Jag brukar tänka så om mitt eget företag. Jag gör det mina kunder inte har tid med. Nämligen att hålla mig uppdaterad på digitala metoder, trender, läsa igenom tusentals sidor av material för att sedan sammanställa det påenkla, tydliga sätt som min målgrupp kan ta in påbara några minuter! Jag omvandlar informationen till korta videor, Instagram-inlägg, artiklar på Linkedin, karusell-bilder medtydliga rubriker, som jag vet gör att min målgruppkan relatera till innehållet och enklare förstå. Det är min service till dem. Vad behöver dina kunder och hur kan du serva dem? Data från The new york times customer inside groupvisar att människor delar innehåll av olika anledningar, och 49 procent delar innehåll för att informera eller underhållaandra människor. Så om du gör det enkelt för din målgrupp att förstå och relateratill ditt innehåll, kommer de troligtvis ocksåatt dela det vidare. Så, om du är ett så kallat tråkigt varumärke, ge inte upp! Du kan jobba syftesdrivet, med glimten i ögatoch göra dig själv till en <i>researcher</i> som förenklar information ochomvandlar den till relaterbara inlägg som din målgruppvill dela vidare. Se upp för fallgroparna bara och nu ska jag berätta vilka de är.