Nu har jag visat dig de flesta spakarna i avdelningen Grundläggande. Det är ju nyttigt och bra att se hur olika verktyg fungerar, men det kanju också bli lite fragmentariskt. Så jag vill pausa genomgången avCamera Raw lite och visa vad du kan du kan åstadkomma med detdu har lärt dig hittills. Så jag har öppnat en bild som jag vill redigera och piffa till en aning. Då är det givetvis Camera Raw som gäller. Så jag börjar med att gå tillFilter > Camera Raw-filter.
Mitt mål med den här bilden är att försöka framhäva regnbågen lite mer. Som alltid börjar jag med autoknappen för att se vad Photoshop själv harför idéer. Mm, okej. Jag fick lite mer detaljeri bildens nedre del inte minst. Men jag vill också ha fler detaljeri himlen, så jag sänker Högdagrar.
Så, jag fick lite fler detaljer. Men bilden känns kanske lite för grådassig nuså jag testar att dra upp Vita-reglaget för att göra bilden ljusaste delarlite ljusare.
Så var det då regnbågen. Ett spår hade kanske kunnat vara att öka Lyster. Jag testar det och det blir ju lite starkare här men färgerna är liteför svaga från början för att jag verkligen ska få en ordentlig effekt. Jag skulle behöva lite mer kontrast och lite mer stuns i själva himlen. Det finns ju ett verktyg som ofta är perfekt för just det, Ta bort dis. Då ser du att jag verkligen kan plocka fram den här regnbågen. Himlen blir väl kanske lite väl blå på köpet men jag tycker att det serrätt coolt ut också, så jag kommer inte att bekymra mig så mycket över det. Annars, en variant om jag vill ha lite gråare känsla, är att dra på kanske ännumer med Ta bort dis och sedan sänker jag istället Lyster rejält. Kanske ska jag också backa tillbaka Kontrast så jag får lite bättre balans.
Jag ska byta bild. Här har jag en grå krontrana, heter det väl. Jag hoppas att jag inte får arga brev från Sveriges ornitologer nu. Även här ska jag förstås börja med autoknappen.
Det händer inte jättemycket. Här tycker jag att bilden känns liteför varm för min smak, alltså lite för gul liksom. Så jag vill ha en lite kallare vitbalans och drar därför den lite mot blått, så att den grå halsen blir stålgrå. Det tycker jag är finast. Sedan önskar jag mig lite mer detaljer i den vita fjäderdräkten. Mer detaljer i ljusa partier får jag ju genom att sänka Högdagrar. Du ser säkert hur mycket detaljrikedomen i de ljusa fjädrarna påverkas av det här.
Eftersom gräset också är ganska ljust här blir ju hela bilden lite mörk nunär jag sänker Högdagrar. Ett sätt att kompensera skulle kunna varaatt återigen höja Vita-reglaget. Men här tror jag faktiskt att jag kanhöja Exponering en aning.
Så, Kontrast drar jag bara lite i för att se vad som händer med bildenoch se om jag gillar någonting mer eller mindre. Här tror jag faktisktatt jag gillar den här lite mjukare lågkontrastiga varianten. Så jag stannar här någonstans.
En annan sak som också bidrar till ökad kontrast är ju hög Vita och låg Svärta. Det gör ju det ljusa ljusare och det mörka mörkare, alltså mer kontrast. Så jag minskar den här separationen lite för att även här få den mjuka känslani kontrasterna.
Skuggorna tycker jag ser bra ut. De lyfter ju fram tranans mörka partierpå ett fint sätt, så där rör jag inte så mycket. Textur hade jag kanske kunnat använda också för att lyfta fram detaljernai fjädrarna. Men även gräset är så findetaljerat att det också förstärksså därför väljer jag att avstå. Detsamma gäller nog Klarhetoch Ta bort dis eftersom jag har valt spåret med lite lägre kontrast.
Däremot borde jag kunna dra på lite med färgmättnaden här, nu när jaghar kylt av bilden lite grann, för att på så vis framhäva fågelns röda detaljerlite mer.
Ja, så där någonting får kanske duga. Då kan jag återigen kika föreoch efter. Mm, jag kanske inte är helt nöjd här ändå. Möjligen har jag kylt av bilden liteför mycket. Det kan jag ju finjustera i så fall. Men jag tror att jag nöjer mighär. Det låter förstås klyschigt, men det finns ju inga rätt och fel här. Du kanske tycker att bilden var finare innan jag började pilla på alla spakarna. Och då är ju det helt i sin ordning, naturligtvis. Det här är ju estetiskabeslut i mångt och mycket.
Ett sista exempel. Här har jag en festlig gubbe som jag mötte på en resa i Nepal. Här kanske jag ska satsa på en lite mer extrem look, ett hårt och högkontrastigtporträtt, tänker jag mig, som verkligen framhäver den här gubben. Men först autoknappen i vanlig ordning. Det där blev ju lite mesigt med tanke på vad jag är ute efter, så här får jagta över spakarna manuellt. Jag tror att jag även här vill kyla av en aning bara, för att att få nerden här varma känslan. Undrar om jag inte anar lite en lila toni bakgrunden också. Kanske måste jag för en gång skull skruvapå Toning-reglaget också. Sedan vill jag ljusa upp hela bildenså att gubben kommer fram lite mer så jag ökar Exponering. Som jag sade, jag vill ha rejält hög Kontrast här, inget mes, så jag drar pårejält. Sedan, för att förstärka allting ännu mer, ska jag också separerade här två reglageparen här, alltså Högdagrar och Skuggor, för att plocka frammaximalt med detaljer överallt. Sedan även Vita och Svärta för attytterligare öka på den stenhårda kontrasten.
Textur och Klarhet kan jag säkert också dra på lite för att framhäva skäggetoch ansiktsdragen och så. Men möjligen börjar jag känna att det blir lite välöverdrivet nu. Så Ta bort dis vågar jag nog inte dra på. Jag kanske till och medparerar tillbaka lite Kontrast så här genom att dra det till det negativa.
Nu börjar det arta sig, tycker jag. Färgerna har däremot blivit lite förstarka av all kontrast, så jag backar tillbaka Lyster här. Då får jag en effektsom jag tycker passar den här bilden ganska bra. Men jag vill ändå dra påmed lite mer vanlig Mättnad, så att allt det röd-gula inte blir för blaskigt. När jag tittar på bilden känner jag fortfarande att jag har varitlite för ivrig med kontrasten, så jag tror ändå att jag backar lite här uppeockså för att få tillbaka lite mjukare känsla.
Så någonting nöjer jag mig med. Återigen före och efter. Och det är ju en rejäl förändring här minst sagt. Men lite coolt blev detju ändå tycker jag, det här porträttet. Ja, då har du fått se tre olika exempel på hur du kan arbeta med spakarnai Camera Raws grundläggande avdelning för att utföra olika uppgifter.