Photoshops tre huvudavdelningar

Som jag sade så har Photoshop bara byggts på och byggts på under flera decennier. Men det finns ett par undantag där utvecklingen har fått Adobe att iställetskapa en helt ny avdelning, alltså ett slags miniprogram inuti programmet, istället för att bara pressa in allting i det vanliga gränssnittet. Båda avdelningarna är kopplade till saker som hände när digitalkameran tog övervåra liv. En effekt av att vi började fota med digitala kameror är ju att vibörjade ta enormt många fler bilder. Om du är tillräckligt gammal så vet duhur nostalgiskt det går att tänka på tiden då man bara fotade 36 bilderpå en hel semester och så där. Men nu har ju det flesta av osstusentals bilder i mobilen och det är inte konstigt att komma hem frånen fotopromenad med 300 bilder. Det skapar då ett bildöverflöd. Så det uppstod ett behov av att ta hand om det bildöverflödet, alltså en brafilhanterare helt enkelt. Något sådant hade inte Photoshopoch då skapades det efter lite turer det som idag kallas Bridge, som är just det, en bra filhanterare där du kan sortera och märka upp dina bilder på olika sätt. Det är verkligen ett eget program. Även om det brukar ingå ihop med Photoshopär det ett program med en egen ikon som du kan starta helt separat. Att lära sig Bridge kan förstås vara superrelevant för dig som har väldigtmånga bilder. Men i just den här kursen ligger fokus på att du ska lära digsjälva arbetet i Photoshop, snarare än att hålla ordning på filarkivet. Så jag kommer inte att prata mer om Bridge i den här kursen. Men den tredje avdelningen som också uppstod i samma veva, den kommer jagatt ägna en hel del tid. Den heter Camera Raw och löste också ett specifiktbehov. Jag ska inte trassla till det med en massa tekniska resonemang, men den enkla sammanfattningen är att många fotografer ville ha merinflytande över processen när en bild skapas. Den typiska ordningen annarsär att det inuti kameran tas en massa beslut kring kontrast, färg och skärpaoch alla möjliga saker. Hur de besluten ska tas harkameratillverkarna bestämt. Då var det många fotografer som sade "låt oss tade besluten själva istället". Då skapades Camera Raw så att fotografer kundefå en obehandlad bild, alltså en raw-bild direkt från kameran och sedan självaarbeta fram ljus och kontrast på ett bra sätt. Det var ju bra. Men sedan visade det sig att Camera Raws kraftfulla verktygoch väldigt enkla gränssnitt var perfekt även för andra bilderoch även för nybörjare. Så Camera Raw ersatte snabbt äldrePhotoshopverktyg. Så idag är Camera Raw något väldigt centralt när du skaredigera foton alldeles oavsett om du har rawbilder eller inte. Ja, det var Photoshops tre huvudavdelningar. Och det är alltså de här två som jag ska ägna mycket tid åt i den här kursen.